sobota 19. května 2012

Historie rtěnky - kdy se co nosilo

Jistě vás zajímá, jaká rtěnka a rty byly v které době moderní. Ukážu vám takovou stručnou historii. Dodávám, že jsem do Google nezadala pouze ,,1930s lipstick" a stáhla si prvnítři obrázky, ale vycházím z literatury o historické módě, dobových módních ilustracích a dobových fotek. Dekády občas úplně neodpovídají dané ,,éře", proto do závorek uvádím přibližnou dataci. V době 60.-70. let mě prosím omluvte, toto období nemám příliš nastudované.

Nekopírujte tento článek.

10. léta (1910-23)

V desátých letech bylo moderní výrazné líčení, proto rtěnka musela být tmavá. Moderní byly spíše středně tlusté rty.


20. léta (1923-28)

Stále pokračuje výrazné líčení a s tím i výrazná rtěnka. Akorát přišly do módy úzké rtíky.

30. léta (1928-37)

Okolo roku 1930 jsou moderní velmi tenké rtíky s tmavou lesklou rtěnkou. Postupně se začíná vracet doba plnějších rtů - ovšem v kombinaci s uzoučkým obočím. Barva je rudá.


40. léta (1938-47)

Plné rty jsou absolutní top. Hlavní barva je červená.

50. léta (1947-58)

Stále letí plnější rty, ačkoli už není vyžadovaná taková tloušťka. Rtěnky jsou rudé i dohněda, ovšem matného vzhledu, aby plné rty nevypadaly příliš široce.

60. léta

Doba experimentů přináší růžovou rtěnku. Salony se stále neodvracejí od plných rtů.

70. léta

Výrazné rtěnky omrzely. Vrací se přirozenost. Barvy jsou jemné, střídmé.

80.léta (1980-90)

Rtěnky jsou zpět a to v šílené míře. Mezi oblíbené patří tmavě růžová, rudá, do hněda.

90. léta (1990-2002)

Oči už nejsou tak výrazně namalované, na hlavním stupni je obočí a rty. Rtěnky mají tóny do hněda a jsou matné.

0. léta a dnes (2003-12)

Rtěnka se nenosí. Modelky mají holé rty a děvčata na ulici maximálně lesk. Je velice těžké sehnat matnou rtěnku - až nemožné. Je škoda, žese od rtěnek tam odvrátilo. Velice pěkně podtrhují ženskost.















Které rtěnkové období se vám líbí nejvíc?

12 komentářů:

  1. To je krásné a zajímavé. Já miluju rtěnky. Děkuji za tento příspěvek.

    Díky za hlasování na mých stránkách. Ráda bych tě zařadila do hlasování, ale podmínkou je být odběratelem :-) Já tvým budu určitě díky rtěnkám!

    OdpovědětVymazat
  2. Tedy, jestli se mi podaří být tvým odběratelem. Bude mi to chvíli trvat, než to pochopím.

    OdpovědětVymazat
  3. ještě že se to tak zmodernizovalo, ta výrazná rtěnka co byla na počátku byla šílená :D ikdyž to v té době tak nepřipadlo no :D

    OdpovědětVymazat
  4. To je nejlepší článek, jaký jsem v poslední době četla. Tleskám a chci do 50. let! ;-)
    Vivi

    OdpovědětVymazat
  5. Díky!!! :) Plánuji další vintage články!!

    OdpovědětVymazat
  6. 40-50 roky.. veľmi ženské. mňa tiež štve, že sa rúže tak nenosia, čo som práve aj napísala v článku (ktorý si už videla :)).. výber je síce veľký, ale nájsť niečo normálne je už horšie. a hlavne postoj k rúžom je - ako to povedať- zvláštny. ja osobne som zástancom výrazných pier, nie vyslovene červených, ale mám pocit, že sa na mňa ľudia dívajú ako na prízrak, keď takto vyjdem do mesta :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi to vadí. Já osobně rtěnku (i červenou) nosim a nikdo se na mě jako přízrak nedívá (možná je to tim, že mám menší oči a tak se s rtěnkou kontrastně netřískají), ale na ulici další holku s rtěnkou potkám jednu za den. Pro mě byl problém sehnat matnou rtěnku, našla jsem jí u Dermacolu a je asi jediná, co s dá v ceně do 200kč sehnat... Ale já myslim, že jak sou teď hrozně oblíbený pin up a móda se stává obecně ženštější, tak máme naději, že by se mohla vrátit do módy:)

      Vymazat
    2. matné rtěnky dělá taky Rimmel, je to ta řada Kate Moss, jsou v červeném obalu s černým nápisem Kate. jsou matné, celkem dlouho vydrží, já jsem si ji kupovala za 130kč

      Vymazat
  7. já taky miluju rtěnky a "prdím" na to, že se ted tolik nenosí (myslím na ulicích) protože mezi blogerkami mají rtěnky docela pré:)) několik hezkých matných odstínů najdete u elfu (základní řada) a překvapivě dobré taky u avonu (řada color trend)- jen ted inovovali odstíny, tak si nejsem jistá jak jsou na tom teď, jestli nepřidali třpytky:)))

    OdpovědětVymazat
  8. Rtěnka je fajn. Teda, mám dvě. Od Guerlaina. Jednu rudou, matnou, extrémně výraznou, a druhou vínovou, lesklou, trochu decentnější. Další k ničemu nepotřebuju, tyhle jsou dokonalé a když jsem je našla, zbavila jsem se všech ostatních.
    Ale nosím je jen občas - jen když chci být středem pozornosti (poněvadž přesně to se stane, když je mám na sobě, kór tu výraznější, a vždycky na to jaksi nemám). Ale muži se mi při řeči dívají na pusu o pár set procent víc, to je dost dobrý :-)

    Leisha

    OdpovědětVymazat
  9. rtěnky nosím téměř každý den a zpravidla je to malinová, poměrně dost výrazná. Někdy vyjdu jen tak, že si nalíčím jen rty a řasy, obočí mám výrazné, někdy zvýrazněné permanentně, ráda se stylizuju do 40. let. Nejlepší rtěnky které mám - 2x Sephora (matné), 3x Dermacol (2x matná, 1x lesklá), pak kupu dalších a jeden jediný lesk na rty - Alverde Modern red, protože má naprosto unikátní barvu, působí docela matně, používám ho k oblečení 20. let, protože nemám ráda zcela tmavé rtěnky. Jinak článek výborný! :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...