úterý 11. června 2013

O vintage a retru v přítomnosti a blízké minulosti

Rozhodla jsem se vám napsat článek vyplývající z mého pozorování vývoje retro a vintage módy u nás v ČR ve velkoměstě, který začíná v mém dětství (jsem ročník 92). Už jako malou mě zajímalo, co se nosí a okolo 11 let jsem kreslila vlastní návrhářský časopis, takže mám v paměti víc, než mnoho mých vrstevníků. Na druhou stranu jsem se ale pohybovala v určitém prostředí, takže to jinde mohlo být jinak. Každopádně si článek přečtěte a v komentářích napište, jak si to pamatujete vy a také to, jestli se vám retro/vintage styl líbí a proč ano nebo ne. :-)
Omluvte mě, že zaměňuji slova vintage a retro, ale osobně nevidím skoro žádný rozdíl.


Když jsem byla dítě a raný teenager, tak co si pamatuji (1997-2007), nebylo retro ani vintage v módě, spíše naopak. Co se nosilo mezi lety 1960 a 1997, to bylo out. Už jen proto, že okolo roku 2000 radikálně vytlačily bokovky kalhoty do pasu - v 70., 80. a 90. letech panovala móda výrazných pasů jak u kalhot, tak u sukní, a tím pádem bylo vše odsouzeno. Pamatuji si, že kdo měl kalhoty na pánevních kostech či dokonce výše, byl společensky proklet. Když si dnes někdo vezme to, co se nosilo před 10ti lety, možná vypadá ve zvonáčích trochu opožděně, ale pořád se to bere ok. Tehdy stačilo 5 let a už

Pak v roce 2008 přišla do módy 60. léta a to spustilo retro a vintage manii. Dívky najednou začaly poznávat, že stará móda není zas tak nevkusná, jak se nám to média snažila namluvit. Hodně slečen začlo objevovat krásu šatníku našoch maminek a babiček a rozhodly se tak oblékat. Oblečky a doplňky z 60. prostě frčely, ačkoli to ne všechny uměly pěkně kombinovat. Jediné mínus - nedal se sehnat jiný kabát než se střihem z šedesátých. Mnoho dívek se ale odklonilo do módy mixu 50. a 70. let a působily alternativně a hezky. Těm málo, které přijaly vintage módu jako životní styl, zůstala pěkná visáž až dodnes, většině ostatním, které braly retro jako módní výstřelek, nechala tato vlna jen pár nenošených šatů ve skříni a za rok či méně se chytly další kampaně, která se zas vrátila do kolejí nové kolekce.

Dovoluji si říci, že dnes už retro není v módě. Slečen v těchto alternativních oblečcích potkávám čím dál tím méně a už ani na módních plakátech člověk nezahlédne vyloženě vintage styl. Jak k tomu došlo? V roce 2012 se změnila móda. První důvod - už 7 let se nosila stejná silueta a stejný styl a to je dost let na to, aby to začlo nudit. Dále - pravděpodobně po vzoru Lany Del Rey a podobných ikon inspirujících se 40. a 50. léty dospěly návrháři k názoru, že by se tento jemnější styl mohl zrcadlit i v nové módě. Začly být moderní vlnité vlasy, tekuté linky, výrazné obočí a rty. Disco styl se už nenosí, vrcholí spíše hnědé odstíny a inspirace přírodou, také se móda inspiruje hipstery. Za mě - pokrok k lepšímu. Proč ale začínám větou, že retro není v módě? Tím, že se částečně dostalo do oficiálního módního stylu, ale ne ryze jako kopie minulosti, nýbrž převedené do moderních kombinací. Už není módní být čistě retro, aktuální je se oblékat moderně s pouhými prvky retra jako jsou límečky či kalhoty s vyšším pasem.

Co z toho ale pro dívky, které chtějí být retro, vyplývá? Vlastně jen dobré zprávy. Díky tomu, že vintage není v módě, bude obleček působit upřímě - že to je opravdu tvůj styl. Zároveň budeš více jedinečná, protože se retro na ulici už opravdu moc nevidí. Také máš šanci sehnat modely připomínající starou módu - stačí projít módní řetězce a vybírat věci, které působí jako vintage - dá se to lehce najít. Jestli tedy chceš být vintage nebo retro, směle do toho a přečti si tento článek, ve kterém ti poradím, jak do tohoto až životního stylu nakročit.

A jak jsem to měla já? Do 13 let jsem se oblékala tak, jak bylo v módě - tehdy se mi aktuální móda ještě líbila (dodnes si přeji, aby se vrátila). Pak se ale začla obracet do jiné siluety a se svojí partou spolužaček jsme se všechny shodly, že hrozně obdivujeme styl Avril Lavigne (to bylo ještě před albem The Best Damn Thing, takže stará Avril) a podobné rockerské týpky, jako byla pro některé z nás např. Shirley Manson z Garbage nebo skejťáčtí Linkini - pokud možno ještě v 90. letech (holt jsme byly všechny opožděné co se týče módního myšlení - doteď tuto módu milujeme). Takže jsme přijaly takový ten rockersko punkový styl pro teenagery. Bylo to dokonalé, hlavně, když jsme po tom ujížděly všechny. Líbilo se nám to a zároveň jsme měly dojem, že jdem proti aktuální módě. Ve vedlejší koleji módy se ale objevil i emo styl, díky kterému jsme sehnaly hodně oblečení a doplňků, které byly rockerské (nikoli emo, to jsme ze srdce nenáviděly). Okolo 15. a 16. roku jsme se ale všechny vyvinuly dál a každá se víc a víc individuálně oblékala a nejela v rockovém stylu na 100%. V roce 2008 jsem ale objevila krásu módy 19. století a 20. let 20. století a po prázdninách se rozhodla, že naplno přijmu tento styl. Od té doby se inspiruji především 10. a 20. léty 20. století, někdy 40. a 50., jindy zas jinačími obdobími. Pokud nemám chuť na historický vintage, vezmu si něco z dob dětství z let 1997-2004. Účes mám podle devadesátkové Shirley Manson a ,,Rachel", ačkoli ho s radostí předělávám na 10., 20. a 40. léta. Neoblékám se podle módy, protože mi dnešní silueta prostě nesluší a navíc prostě nedokážu být jak z časopisu.

Jak se vám líbí retro a jaká je vaše historie oblékání?

5 komentářů:

  1. Já jsem se s retrem/vintage setkala asi před jedním rokem a půl. Předtím se mi to líbilo taky, ale nevěděla jsem, jak to pojmenovat a pod čím tohle oblečení hledat (jojojo.. trapné). :D No.. a nakonec mi došlo, že takové krásné kousky nosí přece herečky z 20. století a dál jsem se akorát mohla zamilovávat do vintage/retra. Miluji první polovinu 20. století. Obzvláště 40. léta. Tohle oblečení má zkrátka své kouzlo! Jinak bych tě chtěla upozornit na jednu zajímavou slečnu. Na internetu je pod přezdívkou Idda van Munster. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jó bokovky! :D Momentálně moje jediné obnošené džíny určené na dotrhání v lese jsou z roku 2007 a je to hrozné, nechápu, jak jsem to mohla nosit. Nejsem žádný velký fanda retra (ani proti němu nic nemám, obecně módu moc neřeším), ale současný trend skinny kalhot, kdy se jiné kalhoty už prakticky nedají sehnat, mi radost nedělá. Učím se proto nosit sukně. :) M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zas fanda zvonáčů a o to více mě štve, jak nejdou jiné než skinny sehnat:-)

      Vymazat
  3. Vintage se používá, mluvíme-li o starých, ale luxusních nebo precizně zpracovaných věcech (šatech, nábytku), věcech, které měly nějakou hodnotu už v té době. Retro je vlastně všechno dozadu (a taky jenom předpona) ;-)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...