středa 24. července 2013

Kdo je Sára Krocan?

Milé čtenářky, dnes někoho buď znudím k smrti nebo ho naopak rozzářím. Jelikož blog Turnýra nepatří mezi blogy vyloženě odborně zaměřené, protože do článků přidávám své názory, jistě některé z vás zajímá, kdo vlastně ta Sára Krocan je. Ukážu vám nějaké přiblížení týkající se svého módního života.
Sem tam se mihne nějaký odkaz. Ne, že bych tady chtěla dělat reklamu na svoje články, ale mluvím o něčem, co třeba řeší i některé z vás a je lepší poskytnout rychlý odkaz ke článku, než byste se pak bály zeptat v komentářích. Tak tedy hurá do čtení!




Sára a Turnýra
Rok před založením Turnýry jsem objevila Youtubový svět návodů na historické líčení a účesy. Brzy nato se na mé obrazovce ukázaly i nějaké blogy, které se týkaly módy. Pořád mi v nich ale něco chybělo - informace o historii odívání byly velmi sporé a typologiím se nikdo nevěnoval do větší hloubky. Protože mám odjakživa potřebu nastudované informace dál předávat, rozhodla jsem se, že tuto díru ve světě blogů zaplním právě Turnýrou. Původně jsem se chtěla věnovat pouze typologiím, staré módě výjimečně, ale pochopila jsem, že české dívky po informacích o starých dobách silně prahnou a proto se blog posunul spíše na tuto stranu.
Turnýra má i FB stránky a ty najdete zde.

Sára a historie odívání
Stará móda pro mě byla vždy tajemstvím, pamatuji si, že jsem si v 5. třídě prohlížela učebnici vlastivědy o 19. století a přála si se alespoň trošičku orientovat v módě této doby. Kdybych jen tušila, že za pár let budu znát některé dekády i po rocích...
V roce 2008 jsem na ZUŠ dostala za úkol namalovat šaty z knížky Doba turnýry a secese od Ludmily Kybalové. Ten den byl jeden z největších přelomů mého života. Byla jsem naprosto fascinovaná turnýrovou módou a rozhodla se, že tohle bude můj nový koníček (2 konkrétní obrázky, které mě uchválily, máš vpravo). Takže následující čtvrt rok se nesl v duchu studia módy 19. století a pečlivého překreslování dobových ilustrací.
Čtvrt roku na to jsem objevila 20. a 30. léta, později módu let 10., 50., 80., a také barokní oblečky. Postupem času jsem se přehoupla i přes renesanci, gotiku, 40. a 90. léta, povinně také řeckou módu - referát ve škole. Neznámá jsou pro mě doposud léta 60. a 70. a také empír.

Jak jsem už několikrát psala, nejraději mám dobu 10. let (obrázek vlevo), protože se jedná o mix dekorativní secese a moderních 20. let. Také se mi moc líbí New look a módu v té době, nezapomínám ani na zmenšenou turnýru - 1877-82.
Od roku 2008 jsem přijala 20. léta za styl všedního oblékání - s vyjímkami, kdy jsem neměla náladu. Nejvíce si ale přeju oblékat se podle desátých, ale je nemožné něco do toho stylu sehnat. Nyní jsem tak nějak mixlá těmito dvěmi obdobími a nošením dalších věcí, které se mi líbí, např. styl okolo roku 2000. Líčím se buď podle 20., 40. nebo 50. let. Moderní móda mi přijde pěkná, ale nenosím jí, protože se nehodí na mojí postavu.





Mé módní vzory jsou Mary Brian, Bebe Daniels, Billie Dove, Peggy Moffitt, Lillian Gish, Vivien Leigh, Heddy Lamarr a stále hledám nové a nové!

Billie, Lillian, Mary, Bebe



Vivien, Heddy, Peggy

Odula a kreslení
Můj blog si zakládá na ilustracích. Kreslím od malička a mezitím jsem vychodila ZUŠ. Nejlépe jsem se naučila malovat podle obrázků a fotografií (naživo nemám moc příležitostí). Některé módní siluety mám docela zmáklé, ale nejhorší jsou tato období, které se nenaučím snad nikdy - 1910-14, 30. léta, 40. léta a turnýru-polonésu (1869-76), New Look.

Sára a její účesy
Jestli vás zajímají moje životní vlasové kreace, vytvořím později celý článek. Moc fotek ale asi nemám, to je smůla.
Stručně - jako malá jsem měla krásné mikádo s podkovou. Ve 13 jsem se shlédla ve spolužačce a vlasy šly na krátký rozcuch. Po čtvrt roce se přidala červená barva (která na přirozeně černohnědých holt moc nechytla) a po dalším půl roce mi maminka navrhla, jestli nechci dlouhé vlasy. Ty mi rostly rok a půl, dosáhly délky pod ramena. V tu chvíli mě přestaly bavit a já se ostříhala zpět do mikáda. Jenže to už nebylo to, co jsem měla jako malá - jinak se mi kroutily vlasy. Takže v 17ti jsem přišla za kadežnicí s tím, že chci změnu. Paní kadeřnice mi ostříhala úžasnou krátkou ofinku a tím nadešel rok a půl láskou ke změnám účesů. Snad každý měsíc jsem se nachávala ostříhat trochu jinak či jsem si měnila nůžkami ofinu. Bylo to skvělé. Měla jsem účes třeba jako Peggy Moffitt nebo Lousie Brooks (tento účes popisuji zde). Minulé léto se mi vrátila myšlenka z 13 let - dlouhé vlasy! Tentokrát po vzoru účesů z 10. let. Nyní mám vlasy těsně na ramena a stříhat nic nehodlám! Můj ideál je toto:


Tak držte palce, ať mám trpělivost. Dnes jsem si udělala mahagonový přeliv, který jsem měla ve 13 a prý mi moc slušel.

Sára a líčení
Líčím se od 13 let. Začínala jsem s třpytivými gely a pak také s černou tužkou, protože u nás v partě frčel styl Avril a Linkini. Probém byl, že mi nikdo nebyl schopný ukázat, jak se s černou tužkou namalovat, takže to někdy asi nebylo ono. Naštěstí jsem začala ve 14 používat stíny a s těmi to šlo lépe. Od nějakých 16ti let jsem se naučila i dobové líčení a od té doby se vždy inspiruji nějakou historickou periodou. Černou tužku používám zásadně vždy a prohlašuji, že i dívky s malýma očima jí nosit můžou (viz zde).
Momentálně se inspiruji 20. a 40. léty.
Asi už víte, že nenosím make-up. Přijde mi to zbytečné. Mám ale hodně ráda pudr, protože krásně voní a prozáří tvář. Ten ale nosím vyjímečně, protože na něj zapomínám.
Líčím se, když někam jdu, tím tedy nemyslím nákup nebo vyhození odpadků:). Nemám problém být nenamalovaná, beru malování jako podtržení mých rysů a stylizace do staré módy.

Sára a osobní život
Dnes je mi 20 let (2013), studuji chemii na VŠ a stále kreslím a hledám informace o staré módě. Mám ráda alternativní hudbu, ale nechodím na koncerty. Kosmetiku si kupuji jen tu, kterou potřebuji či mě opravdu hodně zaujme a ve dnech volna, sobot či nenálady chodím klidně jako hastroš. Obzvláště na školní výlety se střední jsem na oblečení dost pekla (naštěstí ne jako má kamarádka, která si omylem vzala hastroš image na školní focení). V některých věcech mám úplně jiné hodnoty než moji kamarádi a také jsem křesťan, což se z mých článků asi nepozná. Do budoucna chci mít vlasy po pás a naučit se další jazyk a také být konečně schopná zpaměti nakreslit siluetu konce 40. let a New Look, ale to je ještě dlouhá cesta.

Co máme společného a co zas ne? Pokud vás zajímá něco konkrétního, napište si o to a já buď odpovím do komentářů (pokud to nebudu cítit jako rizikové uvádět na internetu) nebo o tom vytvořím samostatný článek.

25 komentářů:

  1. Já jsem za tenhle blog hrozně ráda,je to něco nového,jiného..mezi těmi všemi "všedními" blogy. Navíc se tu dozvím to, co jsem vždycky chtěla. Když jsme se ve škole učili o nějakém konkrétním období, tak mě hrozně zajímaly obrázky kde jsem mohla vidět, co v té době nosili. A vždycky jsem si říkala, že jednou napíšu knížku a taková znalost by se mi mohla hodit..takže si taky říkám,že kdyby chtěl někdo OPRAVDU psát dobový román,tady by našel spoustu informací!:D Jinak černou tužkou se nikdy nic nezkazí..já teda používám tekuté linky,protože tužku mám po hodině pryč:)) Jinak jsi moc sympatická:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Černou tužkou lze pokazit opravdu mnoho. České ulice jsou toho důkazem.

      Vymazat
  2. Na fotce vypadáš jako moje hnědooké tmavovlasé já :D A taky studuju chemii.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to je vtipné! :-) A zjistila jsem, že hrozně moc blogerek, které mám ráda, studuje právě chemii

      Vymazat
  3. Na tvůj blog chodím ráda, protože je velmi zajímavý. Některé články jsou úžasné a poučím se. Přiznám se, že na mne na fotce působíš starší. Možná je to právě díky tvým vyzrálým článkům. Jen tak dál! Díky.

    OdpovědětVymazat
  4. pamätám si, ako som ja zúfalo googlila také paničky z 30-40-50 rokov, ale vtedy som netušila, čo je to blog a aj google toho vedel menej ako dnes :) som rada za tvoj blog, lebo je tu presne to, čo sa mi páči (a už to nemusím hľadať ja sama :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě moc těší. Myslím, že co se týče staré módy, tak toho goolge stále moc neví...

      Vymazat
  5. Tento blog doslova miluju! Je to naprosto úžasné! WOW! :D
    Kreslíš naprosto úchvatně a děkuju za to osvětlení obrázků o Sherlocku Holmesovi ;D
    Díky moc a jen tak dál! ;D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju a mě těší, že někdo také objevil krásu staré módy a už dokonce ve 13ti letech!

      Vymazat
  6. Velmi pekny clanok, si mi este sympatickejsia! :) Tiez sa velmi nelicim, prevazne chodim neupravena, pretoze to je jednak zrdavsie a jednak pre mna pohodlnejsie, nevidim dovod sa malovat kvoli odpadkom alebo kvoli tomu aby som si vysla na dvor :D
    Tiez si pamatam ako som sem prvy krat prisla a oslovili ma kresby a hlavne pohlad do historie, take nieco sa velmi casto nevidi :)
    Inak chvalim ze si zacala pridavat vlastne fotky s ukazkami licenia, dost to ozivilo clanky :) Teraz si ich musim spatne vsetky prejst, ked som dlho nesledovala nijake blogy ...
    Prajem pekny dnik :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju a mám radost, že nějaká blogerka též chodí někdy nenalíčená:-) Svoje fotky u líčení už budou samozřejmostí, bez nich ten návod nikdy není ono. Moc děkuje za komentář a také přeji pěkný dnik:-)

      Vymazat
  7. mna si velmi potesila tymto clankom... vzdy sa rada nieco nove dozviem ohladom starej mody na tvojom blogu, ale nic som o tebe nevedela.. takze som rada.. sice nie som chemicka, ale mame nieco spolocne..:)

    Ja som si ista, ze pojdu nakreslit aj tie obdobia, ktore si myslis, ze ti nejdu.. ja si myslim, ze by si mala kreslit aj nazivo, pretoze z obrazkov vidis len to, co ti sam obrazok ponuka a ked sa pozeras na realitu ta ti ponuka ine moznosti.. mozno to na zaciatku nebude podla tvojich predtav, ale myslim, ze by si to mala skusit.. tvoje kresby maju vyraz :)to sa mi na nich paci..

    Taktiez ma zaujalo to, ze si napisala, ze si krestanka.. aj ja mam na niektore veci uplne ine nazory ako moji priatelia..

    Chcela by som ta poprosit, aby si robila viac clankov aj o sebe.. mna by napriklad velmi zaujimalo, ze ako sa obliekas.. alebo licis.. dufam, ze si neprecitam nieco v style, ze na to nemas postavu :) pretoze ani ja nemam dokonale krivky a obcas na blog hodim aj nejake oblecko.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to mě moc těší:-) Já mám tvůj blog také moc ráda, protože mi přijdeš vzhledově i stylově moc zajímavá a také máš inteligentní člániky.
      Naživo já kreslím hlavně rychlé skici lidí, protože nikdo nevydrží sedět modelem. Dále architekturu, ale přecejen, je snadnější si doma něco vytvořit než jít do ulic.
      Myslela jsem, že já osobně nikoho nezajímám a překvapuje mě, že tomu je jinak:-) Takže když jsou reakce takovéto, určitě sem budu dávat víc článků na téma Odula. Jen se bojím zneužívání internetu, takže tu nemůže být všechno. Jak jsem říkala, za 2 týdny vytvořím i FB stránky, kde bude příležitost k více osobní úrovni. :-)

      Vymazat
  8. Tý brďo, vůbec bych netušila, že ti může být jen 20! Podle stylu psaní i vzhledu bych tě tipla na víc. Jinak účesy Peggy Moffitt a Lousie Brooks jsou zajímavé, ale ty hodně dlouhé vlasy si prosím nenechávej narůst :( Jinak jsi moc hezká a v obličeji mi trochu připomínáš herečku Scarlett Johansson.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:-) A obzvláště za tip na Scarlett, až na srdcový obličej a světlý typ má vážně stejné rysy! Moc děkuju:-)

      Vymazat
  9. Velmi pěkný blog,! Pokud si chcete hist. šaty osahat naživo, ozvěte se.
    P.S. V posledním svazku o módě od L. Kybalové jsou dxě její fotografie z mladých let, najdete jí ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji. A to o fotce Kybalové nevím! Jen co budu mít po ruce tu knížku, kouknu se!

      Vymazat
  10. Poradím, L. Kybalová byla tmavovláska. Nechtěla ,aby bylo pod fotem uvedeno její jméno, ale pro radost si tam fota dala. Stejně tak jako v díle o empíru, kde je na straně 159 výřez z rodinného portrétu na kterém je její prababička jako dítě.

    OdpovědětVymazat
  11. Jste krásná a sympatická.

    OdpovědětVymazat
  12. Vždycky si hrozně ráda čtu selfie články bloggerů, alespoň trochu je tak můžu poznat.
    Je znát, že jsi sečtělá, o to líp se tvoje články čtou, píšeš moc dobře a srozumitelně :)
    A hlavně píšeš o zajímavejch věcech, ne že bych módu moc řešila, ale oblečení mě zajímá :D
    A co kdybys sem přidávala svoje fotky, jak se líčíš podle svých návodů atd? :) to by bylo moc prima ^_^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani nevíš, jak moc mě těší, že se ti články dobře čtou. Najčastější kritika na můj blog je právě o tom, že píšu krkolomě a věty někdy nedávají smysl. Takže mám radost. Kdybys ale i přesto něčemu nerozuměla, neboj se ozvat:-)
      Já se podle návodů moc nelíčím, většinou si najdu nějakou fotku a zkouším to podle ní. Chtěla jsem sem dát serii jednoduchých líčení pro menší mandlové oči, prostě jak se běžně maluju. Problém je v tom, že nemám zrcadlovku, takže mi digitál utlumuje barvy... Zkusím to nějak vymyslet:-)

      Vymazat
  13. Odpovědi
    1. Vážně? Tak to mám velkou radost:-) Moc díky.

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...