neděle 4. srpna 2013

Siluety ve 20. století v kostce

Pojmout módu 20. století jen strušně po desetiletích, to je pro mě dost obtížné. Některé dekády znám dokonce po rocích a proto je mi trpko, když musím 10 let sjednotit do jednoho obrázku. Když se ale člověk něco učí, musí začít u jednoduchého přehledu. Pojď se tedy podívat, jaká silueta byla kdy moderní. Všchny obrázky u hlavního textu jsem kreslila já, abych mohla období demonstrovat na něčem typickém. Většinou se bude jednat o šaty z poloviny dekády. Na konci článku uvedu z každého desetiletí jeden dobový obrázek, abyste tu měli nějaký primární zdroj informací.


0. léta
Secese je v plném rozkvětu, podle toho vypadají i šaty. Žena je přeštíplá v pase a tvoří esovitou siluetu, která je umocněná velkým kloboukem. Sukně je většinou jednoduchá, o to více se zdobí košile. Zvýrazňují se ramena a potlačují boky.

10. léta
Po secesi se móda mění tak rychle, že je každý rok něčím specifický. Proto mě omluvte, ale zde opravdu nemůžu udělat souhrn. Řekněme jen, že desítky jsou mix secese a 20. let, posun k modernosti, který si ale zachovává dekorativní prvky.

20. léta
V módě je jednoduchost a asymetrie. Nosí se šaty se sníženým pasem, sukně delší než po kolena. Moderní jsou přirozená dívčí ramena, užší boky nastupují až v roce 25. Vlasy se buď zkracují na mikádo či se nosí v drdolu. Oblíbená je ofina.

30. léta
Třicítky vládnou široká ramena a úzké boky. Pas se nachází v přirozené linii, sukně je úzká a u lýtek se rozšiřuje. Moderní jsou ondulované krátké vlasy, až ke konci desetiletí se začínají nosit vlasy po ramena. Ofina není moderní.

40. léta
Nastupuje hranatá silueta s širokými rameny, úzkým pasem, úzkými boky a sukní do střihu A. Vrátily se dlouhé vlasy, musí být ovšem zvlněné, ideálně nadzvednuté nad čelem. Ofina se moc nenosí.

50. léta
Ramena začínají být oblá, sukně kolové nebo úzké, délka je pod kolena. Vlasy se opět zkracují a musí být vlnité a objemné - toho se dosahuje natáčkami.

60. léta
Jak všechny víme, 60. léta jsou po desátých další revoluční dekádou. V módě jsou dlouhé nohy - nosí se minisukně a minišaty. Pas je po dlouhé době snížený a ne příliš zvýrazněný. Silueta nepůsobí hranatě - proto jsou módní oblá dívčí ramena. Vlasy se nosí buď dlouhé a rovné nebo objemné mikádo nebo krátké sestřihy. Moderní je prodlužovat si temeno hlavy.

70. léta
Pas se vrací do nomálu, nosí se volnější zvonové kalhoty nebo dlouhé sukně. Jako vršek dámy volí volnější košile nebo různé roláky. Vlasy se nosí po ramena a mají vlny vytáčené směrem ven od hlavy. Oblíbená je ofina do půli čela.

80. léta
Módní je vyspělá žena s širokými rameny, úzkým pasem a širokými boky. Vršky i spodky jsou velmi volné a objemné, ohromitost láme pásek v pase. Do ramen šatů se přidělávají vycpávky. Vlasy harmonizují s oděvem, populární je objemná hříva po ramena s drobnými kudrlinkami - stará známá trvalá, dále vlnité vlasy nebo krátký sestřih, kde se zvýrazňuje objem nad čelem. Nejšílenější silueta je v roce 1985 a 86, léta 80-84 vůbec nejsou tak ohromná.

90. léta
V devadesátkách je stále moderní přirozená výška pasu, silueta se ale zužuje. Kalhoty jsou buď úzké světle modré džíny nebo širší lacláče. Mladé dívky rády odhalují břicho. Sukně a šaty se nosí čím dál tém méně - kromě minisukní a minišat. Oblíbené jsou krátké vlasy v podobě různých rozcuchů. Pokud chce mít dívka vlasy dlouhé, volí rovný účes po ramena. Nosí se ofina do půli čela.


15 komentářů:

  1. pěkné shrnutí:) možná bys ten přehled mohla někdy rozšířit, když znáš některé dekády i po rocích, celkem bych to uvítala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Na konkrétnější zaměření se můžeš těšit, samozřejmě to chystám.

      Vymazat
  2. Nádherný článek,ty kresbičky jsou prostě skvělé:) Jsi moc šikovná:))

    OdpovědětVymazat
  3. pekné zhrnutie.. na 00's sa ešte asi nedá pozerať s takým odstupom čo je škoda :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. :) ---- Zajímal by mě tvůj pohled na současnou módu. Ale něco typického asi se nedá vybrat zrovna teď.

      Vymazat
    2. Děkuji. Na 2000-2004 se myslím dívat s odstupem dá, ale pozdější módní éra skončila v roce 2011, takže to chce delší dobu pro nadhled.

      Vymazat
  4. Je hezké vidět to všechno vedle sebe :) Pro mě stále vedou 10. a 20. léta :)

    OdpovědětVymazat
  5. Wooow! Smekla bych klobouk, kdybych nějaký teď na sobě měla! Naprostý skvost! Prostě bezchybné! U mě velí bezpochyby 20. a 30. léta.
    A mám dotaz: Znáš seriál Četnické humoresky? Vysílají ho teď každou neděli ve 20.00 na ČT1! Tak jsem se k historické módě dostala já. Prostě 30.léta, no...A myslím si, že tu historickou přesnost (plakáty, dekorace,...) vystihl pan režisér Moskalyk naprosto skvěle! Sice se v tom neorientuju jako ty, ale mě to prostě uchvátilo! A jsem šťastná, že máme všechny díly Četnických humoresek na DVD a můžu si je kdykoliv pustit. (což teď samozřejmě dělám :D)
    A jinak, moc děkuju za osvětlení všeho, co na svém blogu píšeš...Díky moc... :-))) A přeju pěkný den ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za pochvalu:-) Četnické humoresky jsem viděla jen jako malá, ale slyšela jsem, že to mají promakané. Někdy se podívám:-) Díky za tip!

      Vymazat
    2. Nemáš zač a ještě jednou klobouk dolů :-)

      Vymazat
  6. 0., 10., 20., 30., 40. a 50. léta jsou jednoznačně nejhezčí :D. Alespoň tedy podle mě :-).

    OdpovědětVymazat
  7. Krásný přehled módy, já se o dobovou módu zajímám a sbírám dobové pánské i dámské oděvy už patnáct let. Jinak když se zde hovoří o seriálu Četnické humoresky já tam dělal kompars, coby jedenáctiletý a bylo to moc pěkné nátačení, dostal jsem na sebe pumpky, košili, vestu, sako a čepici a měl jsem si hrát s míčem. Jinak 90. léta jako kluk pamatuji, chodil jsem na ZŠ a jako děti jem nosili například takové pletené svetry nebo různé mikiny s potiskem (od vietnamců, jelikož tehdy frčeli vietnamské tržnice) k tomu rifle nebo manšestráky.u holek na prvním stupni byly tehdy v módě hodně takové riflové sukně s krajkou a k tomu bílé silonky se srdíčky nebo šaty s velkým límcem, paní učitelka má na školní fotce šaty s vycpávkami v ramenou...

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...