středa 11. září 2013

Jak se otužovat

Začíná doba chladu a proto se začínáme nabalovat a nabalovat. Jenže stačí málo a vůbec nám nemusí být takový zima. Přes zimu mám vždy aspoň o 1 vrstvu méně než ostatní a ti namě nevěřícně koukají. Oni mrznou, mě je tak normálně. Jde o to, že jsem se naučila otužovat. Rozhodla jsem se s vámi o tato moudra podělit, protože jistě oceníte praktické rady a zároveň je důležité začít už teď, kdy chladno nastalo.
Dodávám, že nejsem lékař a tudíž nemůžu posoudit zdravotní nezávadnost mých zvyklostí. Sama jsem ale žádné zdravotní problémy neměla. Pod každou radou vypisuji případ, kdy už zdravotní problémy nastanou.

Rada č. 1 - neoblékat se tak, aby ti bylo teplo, ale aby ti nebyla zima
Pokud je venku chladněji a ty si chceš obléct kabát nebo svetr, vždy to dělej tak, aby ti nebylo teplo! Musíš se cítit dobře, nesmí ti být zima, ale zároveň se nesmíš ,,hýčkat".
Většinou jde vrstvení takto: V první fázi ti je zima, že se klepeš, to většinou nemáš žádnou vrstvu nebo svetřík v 5°C. Při další ti je docela chladno, máš tendenci se zahřívat - to je chvíle, kdy by sis fakt ráda oblékla teplý svetr. Třetí fáze už není nepohodlná, ale říkáš si, že v tenkém svetříku bys měla větší pohodlíčko. Čtvrtá je ona pohodlná fáze, kdy je ti hezky teplo, ale nepotíš se. No a v poslední fázi se potíš a chceš se svléknout.
Jak ti asi došlo, při otužování musíš najet na třetí fázi. Pokud máš dojem, že by ti bez dané vrstvy nebo v trochu tenčím kabátě bylo pořád ok, ale ne vyloženě teplo, převleč se. Ve chvíli, kdy ti nebude zima, s vrstvením přestaň. Přesně tak jsem se skvěle otužila.

Co ale rozhodně otužování není - pokud se rozhodneš najet na druhou fázi, kdy je ti opravdu zima, dostaneš akorát pořádnou rýmu nebo zápal plic. Na otužování se nesmí jít s bolestí a podchlazením, tak si akorát zamorduješ tělo. Pokud ti je vážně zima, neváhej s obléknutím se. O tomhle otužování není.

Jak si otužit ruce?
Asi 3 zimy zpět se mi podařilo otužit si ruce natolik, že jsem celou zimu chodila bez problémů s holýma rukama. Většinou nebylo pod -5°C, to je pravda, ale takové teploty nebývají časté ani dnes.
Jak na to? Vynech rukavice, prostě je nenos. Přestože ti bude na ruce zima, neboj se je vystavovat chladu. Mě stačil týden ,,trápení" a pak celé 3 měsíce odměna bez otravných rukavic. Tuto zimu jsem to nevydržela, možná bylo trochu víc chladno. Každopádně, když chodím s taškou v ruce na mrazu, tak druhou mám schovanou v kabátě. Jak zvláštní že bez tašky mi je na pravou šílená zima a navyklá levá ruka je v pohodě.

Rozhodně ale nezajdi do extrému, že tě ruka bolí. Chlad není to samé jako bolest. Pokud hodně sněží a teploty jsou nízké, můžou tě ruce začít bolet a to si je okamžitě schovej. Já to neudělala a ruka mě hrozně bolela celý den. Zde můžu opravdu říct, že tohle zdravé není.

Jak si otužit hlavu?
Je pravda, že když nosím přes zimu čapky, bez nich mi je i v 8°C na hlavu zima, ikdyž se ostatní obejdou bez čepice. Jenže, jak už bylo v Rychlých šípech, na hlavu si musíme dávat pozor a musíme nosit čepici. Rozhodně bych nedoporučovala experimentování co se týče otužování hlavy.

Jak si otužit nohy?
Hodně mých kamarádek nemůže uvěřit, že nosím celou zimu sukně stejně jako v létě. Asi to je tím, že je nosím i na podzim a nohy si prostě pomalu zvyknou, tak pak nemají problém. Dodávám, že silonky nosím pod 13°C, zas takový blázen nejsem.
Na druhou stranu, myslím, že v sukni je v zimě mnohem větší teplo. Proč? Sukně mi dosahuje na kolena, má podšívku, která se mi na nohy nelepí, ale řasí se, a pod tím jsou ještě silonky. Takže vrstev mám rozhodně více než v džínách. Jediné, co má jen jednu vrstvu, silonky, je půlka lýtek mezi sukní a kozačkami, která si rychle zvykne.
V kalhotách je mi pak v zimě takové chladno! Navíc mi z nich stydnou ledviny, protože sukně mají vyšší pasy. Holky, nemyslete si, že v kalhotách je mnohem tepleji!
A jestli si chcete nohy otužit, zas bych poradila radu č. 1. Nepřehánět to s teplem. Nohy, hlavně lýtka, jsou navíc mnohem méně citlivé než břicho nebo ruce a proto si mnohem snadněji zvyknou.
Zvykat lýtka na chození bez kozaček jsem nikdy nezkoušela, je to nepraktické kvůli sněku a břečkám.

Jak vrsvit?


Obecně se říká, že je lepší mít několik tenčích vrstev. Můžeš si je sundat, když už ti bude horko. Doporučuji se také zamyslet nad dlouhým rukávem - opravdu ti bude na ruce taková zima? Nevýhoda je, že mám ruce otužilé tak, že nemůžu dlouhý rukáv nosit vůbec, protože je mi v něm šílené vedro. Na druhou stranu, lidé si často berou svetry jen proto, že jim je zima na paže. Stačí je otužit a možná budeš o jeden svetr lehčí.
Pokud ti bude přes den moc teplo, rychle si sundej svetr nebo třeba i kabát. A když vychladneš, oblečeš se zpět.
Domácí otužování
Hodně lidí se zkouší otužovat tím způsobem, že se sprchují studenou vodou a provádejí podobné praktiky. Tohle jsem nikdy nedělala, přijde mi mnohem přirozenější (a příjemnější) se prostě méně oblékat a přívětivou metodou přivykat tělo na chlad.
Co ale určitě zabírá, je snížení intenzity topení. Zde zas platí - musíš se cítit v pohodě, ale nesmí ti být příjemné teplíčko (tím opět nemyslím, že se klepeš chladem). Ušetříš za topení a zároveň se budeš otužovat i doma a pak ti nebude zima ve špatně vytápěné třídě ve škole.

To byly moje rady, můžete se pustit do otužování a někdy na blog napsat, zda tato metoda zafungovala či ne. Máte i vy nějaké zkušenosti s otužováním? Pište do komentářů!

16 komentářů:

  1. moj priatel sa otuzuje uz rok... vzdy rano si da ladovu sprchu a je zdravy ako rybicka a vobec mu nie je zima.. ani ked su minusy a to nosi len lahku bundu..aspon v mojom ponimani je lahka :D hovori mi, ze nasi predkovia sa kupali v potokoch v ladovej vode a tiez boli zdravi.. aj ked ja som za otuzovanie na tu sprchu treba mat aj psychiku, ja milujem horuce kupele, takze si to neviem predstavit.. ja otuzujem len nutene, ked nam nejde tepla voda.. :D

    OdpovědětVymazat
  2. První tip a radu, jak si otužit ruce, možná vyzkouším, přece jen by to bylo fajn, kdybych se v zimě nemusela tahat s tlustými rukavicemi a ještě tlustšími mikinami :-) Jen se sama sebe ptám, jestli otužování opravdu nemůže zanechat nějaké zdravotní následky... třeba na člověku, který má od přírody oslabený imunitní systém a je více náchylný k nemocem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mě, pokud to je pozvolné a nebolestné (tj ani bez pocitu zimy), tak to zdravotně závadné není. Naopak, otužilí lidé jsou pak méně náchylní k nemocem.

      Vymazat
  3. Zimu nesnáším a možná na tom otužování něco bude. V zimě se snažím nevýcházet :-) Když mně je nejlíp, když byly ty třicítky, to mne najednou nic nebolí.

    Hlavně! Já chci nosit rukavice, mám jich tolik a různě barevných. Nejraději bych je nosila i v létě jako módní doplněk. Je pravda, že je někdy nosím na podzim jen v ruce, protože mi ladí. (každý je nějaký)

    Také miluji klobouky, ale těch mám jen pár. Baretů a čepic už mám víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak tomu rozumím:-) Mě spíš rukavice štvou, překáží mi

      Vymazat
  4. když jsem ještě byla na prvním stupni základky, učitel nám zakazoval mít ve třídě mikinu, museli jsem tam být v tričku. V té době jsem ale ani jednou nebyla nemocná, takže je jasný, že to fungovalo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ale kolik lidí z toho mělo zápal plic:D Ale ono to opravdu funguje i na imunitu.

      Vymazat
  5. nosím pravidelně v zimě sukni těsně nad kolena a punčochy, pokud je tak po -5, tak punčochy z merino vlny a pokud je asi tak po -10, tak dvoje punčochy. A musím říct, že na nohy mi zima nebývá. A co se týče těla - vlněný teplý kabát vytahuju až někdy v -5, nejvíc, když fouká vítr, docela už jsem si na to zvykla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, jde to:) Já nesnáším péřovou bundu - mamka tsi tu mojí půjčuje, když je nad nulou, já se v tom děsně potim i při -8°C :D

      Vymazat
  6. a ještě bych dodala - takhle se můžete obléct, když si jdete třeba zaběhat, při tom se stejně dostatečně zahřejete. Ale ve chvíli, kdy se cvičením skončíte, je důležité, aby svaly neprochladly, takže klidně přejít na fázi 4 :)

    OdpovědětVymazat
  7. a ještě bych dodala - takhle se můžete obléct, když si jdete třeba zaběhat, při tom se stejně dostatečně zahřejete. Ale ve chvíli, kdy se cvičením skončíte, je důležité, aby svaly neprochladly, takže klidně přejít na fázi 4 :)

    OdpovědětVymazat
  8. Poznámka k sukním v zimě: spousta lidí na mě kouká jako na blázna, a ono je v nich přitom subjektivně podstatně tepleji než v džínech, které mají tendenci chladit. Stačí teplejší punčošky (na podzim a do lehčí zimy se mi osvědčily tlustší "silonky" 60-80 DEN) a na úplnou zimu potom punčocháče pletené, ideálně s příměsí vlny. V nejhorších mrazech pod tlustší punčocháče nacpat ještě tenké silonky, nebo nahoru nadkolenky, návleky. Pak není delší kabát nebo sukně pod kolena ani potřeba a na nohy přitom není zima. Osobně si ale myslím, že základem jsou teplé boty s pořádnou podrážkou. Když vidím někoho, jak má jen tenké šlupičky nebo conversky v mrazech, tak si říkám, že musí být i v péřovce úplně zmrzlý :(
    Článek je skvělý, jen mi docela chybí zmínka o použitých materiálech na oblečení. Zatímco pod polyesterový kabát, ač se tváří tlustě, v zimě nacpu i dva svetry a pořád si nepřipadám dostatečně "komfortně", pod tenkým kabátkem ze 70% vlny jsem za stejné venkovní teploty uvařená i bez svetrových "mezivrtev", protože ta výhřevnost je někde úplně jinde. A podobně je to samozřejmě i s jinými kusy oblečení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, přidávám svůj souhlas. A díky za doplnění materiálů!

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...