pondělí 30. září 2013

James Tissot

James Tissot je můj oblíbený realista jak ze stránky barev a techniky, tak ze stránky námětů - žen v šatech. Proto vám ho trochu představím a pak se podíváme, jaké krásy namaloval!

Nějaká životopisná fakta, to bych se tu cítila jako při špatném referátu na hodině dějepisu. Pokud by si někdo chtěl jeho život přejet, nechť zavítá na stránky artmuseum.cz, kde dostane vyčerpávající přehled. My se ale podíváme na jeho styl, který jsem si dovolila rozebrat. Pokud máš postřehy, na které jsem zapomněla či o nich ani nevím, určitě se ozvi.

Tento článek jsem napsala sama, takže pokud z něj budeš chtít čerpat pro nějaký referát či jiný výtvor, uveď prosím adresu těchto stránek jako zdroj. Díky!

A teď už k Tissotovi
Tissotovu tvorbu bych zařadila tak od 60. do 80. let. Jeho styl se nazývá realismus, protože se snaží zachytit společnost střední třídy při běžných aktivitách, jako je plavba na lodi, piknik či ples. Nejčastěji zachycuje ženy, nemálokdy i děti. Pokud se na obrazu objeví muž, většinou je k ženě v nějakém vztahu (manžel, partner, pokukuje po ní atd). Přestože nemusí být dívka ústředním motivem, vždy nás tak nějak upoutá jako první.
Velmi zvláštní je, že víc jak polovina obrazů se odehrává u vody. Tissot si hrál s provazy plachet a zamračenou oblohou, v tom byl mistr. Dalšími dvěmi častými náměty je pokoj v domě nebo scéna z parku.
Jako pravý realista měl Tissot smysl pro detail a vyžíval se v drobných čárkách, jako byly již zmíněné provazy, dále také zábradlí, struktura dřeva a konečně i látek. Ty jsou bravúrně vystižené, působí odlehčeně, jemně a napůl průhledně. Právě proto mám Tissota tak ráda - dokážu si živě představit scény z 19. století a hlavně ty oblečky!
Obrazy působí jako jednotlivé momentky. Tissot vstoupil do nějakého dění a jednu vteřinu z něj nám zaznamenal. Z obrazů na nás dýchá klid a vyrovnanost. Přesto nás ale nenechají je bezmyšlenkovitě pozorovat. Z každého výjevu cítíme nějaké příběh, zvláště při pohledu na mimiku osob. Proto mají malířova díla takový život a nutí nás se více zamýšlet a zapojovat svou fantazii.

Nyní výčet nějakých obrazů:
A Widow


 Crocquet

 An interesting Story






The Fireplace

Quarelling

 The Garden Bench

 Waiting for the Ferry


Jak se ti díla Jamese Tissota líbí? Máš nějakého oblíbeného malíře, který krásně zpracovává šaty z 19. století či doby secese?

15 komentářů:

  1. Krása, tohoto malíře jsem vůbec neznala (nevím jak moc velká je to ostuda), neb jsem se jednu dobu o toto odvětví dost zajímala, ale je pravda, že ve většině přehledů z 19. stol figurují profláklí impresionisté či jejich následovníci. I když nutno říci, že i jejch obrazy jsou, co se týče módy, dobrou půdou pro pozorování. Např Manetovy výjevy. Jinak obrazy Tissota jsou, jak říkáš, plné děje a někdy i napětí a člověk by se moc rád dozvěděl, co se na nich odehrává:) No i když, kdoví ke kolika z nich ho inspirovaly skutečné výjevy, či jsou to čistě ateliérové scény:) Ze secese mám ráda gustava klimta:) Líbí se mi zlatavá barevnost většiny jeho děl a živočišnost, která z nich dýchá. Určitě uvítám více takových článků, malířství je fascinující obor:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není ostuda, žes ho neznala, není moc známý:-) O to mi taky jde - ukázat super malíře, které ne každý zná. Díky za komentář! Klimt je těžká práce, to bude ještě chvíli trvat, než se tu objeví:-)

      Vymazat
  2. Velice jsi mě potěšila.Mnohokráte jsem hledala nějaké informace o mém oblíbeném autorovi,avšak informace nezvěstné.Miluji jeho vytříbený smysl pro okamžik.Živý obraz, jakoby mě vtáhl do doby, té úžasné a přesto tak příšerné doby,která neznala pach benzínu a koleje znala jenom krátce.Moc děkuji za článek!

    OdpovědětVymazat
  3. milujem tvoj blog! presne vieš, čo sa mi páči. niektoré obrazy mám v podvedomí uložené, ako aj tento prvý- odniekiaľ ho poznám, páči sa mi, ale až teraz vďaka tebe poznám autora a môžem sa konečne o ňom dozvedieť viac, aj o tých ďalších jeho dielach :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak se tedy přiznávám, že o tomhle malíři jsem nikdy neslyšela (nebo slyšela a zapomněla, a to se, prosím pěkně, chystám maturovat z výtvarné výchovy!). Ty obrazy, které jsi vybrala, mě naprosto uchvátily. Na mě osobně působí realisticky, živě a snově zároveň. A například ta vzdouvající se špinavá voda je nesmírně dynamická a něčím mě fascinuje :D. No a vůbec nemluvím o těch oblečcích - to je prostě paráda! :) V neposlední řadě oceňuji, že je to (aspoň pro mě) neokoukané, protože to má své kouzlo spočívající v tom, že jsem objevila něco nového.
    Jinak když se řekne 19. století, tak mi automaticky naskočí všichni ti veleznámí impresionisté, protože jakkoliv profláknutí jsou, vidět jejich obrazy naživo v d'Orsay pro mě bude úžasná vzpomínka do konce života! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není moc známý, neznal ho ani můj učitel na ZUŠ (akademický malíř). A jsem ráda, že jsem obrazy okouzlila! Impresionismus sem dávat nebudu, zato realistů a symbolistů a podobných alternativ se snad dočkáte hodně!

      Vymazat
  5. Priznam sa, pocujem o nom prvykrat, ale paci sa mi..mam rada presne taky styl - kazdodenny zivot, krasne saty..proste zachytava atmosferu zivota, aka bola v tej dobe :)
    Aj to spracovanie s kopou detailov je velmi prijemne na pohlad :)

    macabre-moon.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  6. Někdy bych chtěla, aby se zas nosily takovéto šaty... To by byl svět hned mnohem hezčí :-)

    World By Bella

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to já taky:D Co bych za to dala.

      Vymazat
  7. Tissot je můj oblíbenec, stejně jako většina impresionistů téhož období. Krásné šaty, krásné motivy, vynikající malíři. Nejraději mám ale Muchu, secese je úplně dokonalá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se divím, že někdo Tissota zná a to z dívek, které napsaly komentář, nejsi jediná:-) Mucha je super, ale já mám ze secese raději nějaké střídmější malíře, co si zakládají víc na geometrii.

      Vymazat
  8. Tak to se divím, že není moc známý - ty obrazy jsou takové "živé", hlavně An interesting story.
    A šaty na úplně první fotce - nídherné!! jako opravdové...:-)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...