neděle 24. února 2013

Historie klobouků v 19. století

Jestli tě zajímá historická móda, pojď si přečíst něco o vývoji pokrývek hlavy v 19. století. Připravila jsem si pro tebe stručný přehled s vlastními ilustracemi. Dodávám, že moje obrázky jsou autorské a nejedná se o překreslené kopie. Text vychází převážně z dobových módních ilustrací, občas jsem si dopomohla i literaturou (Kybalová Ludmila: Dějiny odívání; Od empíru k druhému rokoku, Doba turnýry a secese, Lidové noviny).
Zaměřila jsem se na hlavní proud, takže vynechávám turbanovou éru 30. let nebo třeba jezdecké kloboučky. Členění na desetiletí je poměrně nepřesné. V první polovině jsem to nechala být, ale pokud chceš článek brát hodně vážně, věz, že daná éra zasahovala do dalšího desetiletí vždy třeba ještě 3 roky.
Pojď se tedy podívat a zasnít.


0. léta
Po období rokoka se kloboučky stanou velmi střídmími. Nosí sečepečky s širokými krempami, které zasahují do obličeje. Zdobí se stužkami, ale vše je velmi jednoduché.

10. léta
V 10. letech začíná střídmost trochu nudit. Krempa se nadzvedává a klobouk má zvýšenou hlavu, která se bohatě zdobí stužkami, květinami, ale i peřím.

20. léta
Krempa už nemíří do výšky, ale nese vodorovnou linii. Hlavová část je stále zvýšená. Klobouk se zdobí výraznými aplikacemi a výrazná stuha se na ilustracích nosí volně, neuvázaná - předpokládám tedy, že tak bylo i v reálu.

30. léta
Empír dávno skončil a kloboukly nabírají nových rozměrů. Krempa se postupem desetiletí opět zvedá do výše, ale čepečky působí elegantnějším dojmem než v 10. letech. Moderní je zdobit klobouk rostlinými aplikacemi.

40. léta
Okraj klobouku se zkracuje, krempa je těsně u hlavy. Klobouk se velmi zjednodušuje, tentokrát jsou nejmodernější doplňky stužky.

50. léta
Krempa ustupuje a končí v místech, kde začínají vlasy. Okraj klobouku zdobí květiny či řasení. Celá čepec je stále těsně u hlavy.

60. léta
V 60. letech se začíná ráz klobouku měnit. Móda se vymaňuje z kremp obepínající hlavu. Klobouky jsou situované na temeno hlavy a dostávají klasický kloboukový vzhled. Také dekorativnost je o něco střídmější.

70. léta
Do roku 1877 jsou v módě vysoké vyčesané účesy. Klobouk se nosí vysoko na nich. Opět je velmi zdobený -stužkami, peřím, květinami atd. Klobouček drží volně, neváže se ke krku.

Přelom 70. a 80. léta
V letech 1878-1884 už vyčesané účesy moderní nejsou. Klobouček je malý a bývá mírně prohnutý a přivázaný stužkou ke krku.

80. léta
Mezi roky 1885 a 1892 se klobouk posouvá dopředu a pomocí stužek a per vytváří vertikální ráz. Působí spíše kompaktním dojmem.

90. léta
V letech 1894-1898 dostávají klobouky opět horizontální linii. Jsou poměrně široké, ale vždy mají pera (enbo stužky), které trčí do výšky.

1899
V roce 1899 se do módy začne dostávat silueta S, secesní prvek, a s ním se musí změnit i klobouk. na komplikovaný účes se do temene posazuje drobný klobouk s širokými krempami, který postupem času dosáhne typyckých velkých rozměrů, jak ho známe ve vrcholu secesní doby.


A nyní nějaké dobové ilustrace


úterý 19. února 2013

Kterak jsem si zahrála na paní kadeřnici

Tentokrát mýma rukama neprošly ani moje, ani cizí vlasy, nýbrž syntetická vlákna líčícího štětce. Jak jsem v jisté rezenci zmiňovala, kulatý štětec od Essence má chlupy příliš dlouhé a proto se s ním nedá pořádně namalovat. Jelikož mě vždycky stříhání vlasů velmi zajímalo, vrhla jsem se na nepovedený výrobek po hlavě a výsledek mi přinesl množství radosti a také nadšení, že jsem nevyhodila 40 korun z okna.


Jak na neposlušné štětce?
Pokud má tvůj kulatý štetec moc dlouhé chlupy a věříš si co se týče tvé zručnosti, neboj se vzít do ruky nůžky a chlupy zkrátit. Ukážu ti jednoduchý návod, jak vytvořit praktického pomocníka.

Styl stříhání
Stejně jako u kadeřnice nestačí štětec vzít a prostě kus ustříhnout. Podívej se na chlupy štětce - jsou uprostřed delší než na kraji. Tuto zásadu musíš dodržet.
Pro začátek - raději štětec zastříhni méně, aby sis z něj neudělala plešouna.
Štetec stříhej tak, že ho chytneš do ruky a nehtem palce zmáčkneš štětinky, které opřeš o ukazováček. Podle toho, jak daleko nehet zaryješ a jak moc ho přimáčkneš budou štěticky daleko od sebe.
Nyní vezmi ostré! nůžky a podle prvního obrázku zastřihni oblouk. Nepůjde to moc snadno, některé chlupy zůstanou delší. proto si štětec pootoč a dostříhej to, co je ,,leze ven".
Nyní je štětec krásně ostříhaný do rovinky - my ale chceme polokouli. Opět si štětec chytni podle odstavce nahoře a podívej se na druhý obrázek. Budeš zastřihávat jen krajní část. Podle sklonu nůžek bude štetec buď ostřeji nebo méně ostře sestříhán.  Štětec otáčej a sestříhávej, dokud se nevrátíš tam, kde jsi začala.
Nyní je skoro hotovo, štětec má na sobě občas nějaké nerovnosti, které doopravíš podle sebe.

Výhoda krátkých chlupů
Nyní máš krásně zkrácený štětec! Výhoda kratších chlupů je ta, že tvoří tenčí linku - jde s nimi tudíž detailnější líčení - a také více zvýrazní - jde s nimi totiž více zatlačit.

úterý 12. února 2013

Inspirace - Audrey Hepburn

Jelikož je tato ikona vzorem nejedné dívky a také jste si o ní prosily ve Článku na přání, vytvořím tentokrát inspiraci právě o této herečce. Popravdě, mě nikdy nijak extra nezaujala, mám jiné oblíbenkyně, ale přesto k ní chovám jakousi úctu.

Audreina typologie
Audrey má hranatý obličej s delším rovným nosem. Nejvýraznější jsou na jejím obličeji velké kulaté oči s hlubokými víčky a tlusté dlouhé obočí. Jako bonus se konečky jejích očí stáčejí nahoru a vytvří kočičí dojem a to je to, co jí činí zajímavou. Ústa má přiměřeně velká a hezky tvarovaná 
.
Vlasy
Dlouhé vlasy kostymérky seply do obyčejného nebo vysokého drdolu. Další variantou účesu jsou krátké vlasy s ofinkou do půli čela. Další hereččinou zajímavostí je pěšinka na kraji.

Líčení
Tolik dívek se chce malovat nako Audrey! Není to těžké. Stačí nepatrná kočičí linka na horní víčko, lesklá nevýrazná rtěnka a silně namalované tlusté obočí.

Oblečení
Audrey měla od přírody extrémě hubenou postavu. Zadek a prsa, to na ní skoro nebylo.Co se týče oblečků, dávala Audrey přednost černé barvě. V 50. letech si oblékala klasické šaty s výrazným pasem a balónovou sukní - přesně podle tehdejší módy. V letech 60. přechází na střídmější siluetu, vždy má ovšem zvýrazněný pas. Všimni si, že si vybírá pouze jednoduché oblečení - bez vzorů, bez aplikací.

Po koho se Audreyin styl hodí?
Jestli chceš mít hlavu jako Audrey, měla bys vlastnit hranatý obličej a kulaté velké oči a tměva hnědé vlasy. Potom se může herečce velmi přiblížit. Její styl se ale hodí pro každou dívku - právě kvůli své jednoduchosti. Proto můžu jen doporučit!

 A na závěr... tomuto říkám prostě urážka:

A nyní pár obrázků závěrem:



 

pondělí 11. února 2013

Zvýrazněné obočí - jak to nepřehnat

K tomuto článku mě inspirovala včerejší Superstar a v ní Eva Farna, která, fanynky odpustí, vypadala nesmírně šeredně. Mohl za to silně nepovedený make-up, za který by se styděla každá prvačka na scénografii.

Tak takhle ne!
Jsem ráda, že se vrací doba výrazných obočí, protože tento prvek dokáže na kráse přidat. O to víc ale umí i ubrat a dovést k odporné zmalovanosti. Najít míru je někdy těžké. Tímto článkem chci pomoct dívkám, kterým se líbí nadcházející módní éra, aby ze sebe neudělaly Marfušky, ale krasavice.

Proč se dá tolik zkazit
Obočí je důležitá součást mimiky obličeje. Když se na někoho podíváš, první pohled je jasný - oči. Ale podvědomně sleduješ i obočí, které ti říká, jestli je dotyčný nazlobený, nudí se, nechápe atd. Právě proto je obočí pro lidský zrak tak podstatné. Maskéři vědí, že pomocí pár triků lze úplně překopat názor na člověka - tak například, krátké obočí se dává hloupým lidem, obočí vysoko nad očima značí nadřazenost, tlusté prodloužené obočí se dává čarodějnicím (Tím prosím neříkám, že taková jsi, pouze představuji filmařské techniky). Podívej se na obrázek naší oblíbené Marfušy z Mrazíka - proč je tak hrůzná? Ošklivost tváře nedělají ani tak její ,,tvářenka" jako černé obočí.

Výrazné obočí nerovná se přemalované obočí
Mnoho slečen si myslí, že aby jejich obočí bylo výrazné, musí si ho hodně namalovat. To není pavda. Podívej se na dobu 40., 50. a 90. let. Obočí tehdejších dam není ani moc tlusté, pouze je mírně zvýrazněné a protažené. Pokud tvé chloupky končí symetricky s očima, vážně není na méstě vzít tužku a prostě si ho domalovat. Pěkné obočí sleduje přirozenou linii a nedělá ze sebe něco, na co prostě nemá.

Jak si obočí zvýrazňovat?
Obočí si zvýrazníš hnědými stíny nebo tužkou. Vol tón barvy, který odpovídá barvě tvých vlasů či o kus světlejší. Moc tmavé obočí tě může zošklivit. Černou barvu nech v krámě - pokud nejsi opravdu jedna z těch, která se pyšní havraními vlasy.
Říká se, že by sis měla obočí zvýraznit před líčením očí. Já si ho raději zvýrazňuji až po. Při malování odstup trochu od zrcadla - uděláš si tak obrázek o celémn obličeji. Když budeš stát blízko jako při malování očí, zaměříš se jen na jeden detail a přeženeš to. Nemusíš projet každý chloupek. Stačí lehké tahy uprostřed a na bocích obočí. Kořen doporučuji nezvýrazňovat.
Lepší méně než více - málo výrazné obočí je lepší než přehnané.
A teď pozor - pokud si už nějaký ten pátek obočí maluješ, postupně si začneš na jeho výraznost zvykat. Takže se pokus vždy objektivně zamyslet, jestli už to zvýrazňování nepřekročilo hranici.

Jak na perfektní obočí?
Něco už jsem zmínila. Opisuj přirozenou linii tvého obočí. Jestli je krátké, trochu ho prodluž, ale neprežeň to. Když máš rovné obočí, oblouček z 50. let prostě neuděláš. Také si dej velký pozor na tloušťku - namalované obočí se vždy opticky ztlustí. Pokud si ho chceš namalovat, vytrhej si ho o trochu více, než jsi zvyklá. Také si dej pozor na souměrnost - pokaždé, kdy něco zvýrazníš, se ještě více ukáže jakákoli nepřesnost. 
Co nedělej - nemaluj si obočí tam, kde není. Něco jiného je, když ho špatně vytrháš a musíš zakrýt ,,díru". Nebo když máš nahoře na obočí málo chloupků a po zvýraznění vytvoří hezkou linii. Také tím nemyslím jemné prodloužení - mluvím o malování úplně nového obočí. Mnoho dam si obkresluje obočí na kůže zeshora, zespoda a hrozně ho prodlužuje. Jak se takový pčin pozná? Je až moc tlusté, až moc dlouhé a navíc tak nějak až moc dokonalé - až to bije do očí.
Pokud nemáš skoro žádné obočí kvůli nemoci, lékům či jiným důvodů, malování nového obočí se samozřejmě smí - zde ale doporučuji méně nápadnou linku jen k dotvoření přirozeného výrazu obličeje.
Zapomeň na ofinu - ta se k výraznému obočí nehodí.
Vynech tmavý make-up. K němu nemusím nic dodávat - stačí se podívat na Evinu fotky o něco výše...

A na závěr - jestli tě zajímá něco z historie tvarů obočí, podívej se sem

úterý 5. února 2013

Herečky 20. 30. léta T-Z

Poslední ze seznamu starých hereček. Tentokrát Od písmene T do Z. Mezitím jsem našla spoustu dalších hereček, takže čekejte brzy další nadílku.

Alice Terry
 Florence Vidor
 Lilian Tashman
 Lupe Velez
 Constance Talmadge
 Fay Wray

Která vám přijde nejkrásnější?

Typy ženských postav

Vytvořila jsem pro vás ukázku typů (štíhlých) postav, které se vyskytují v dámské populaci. Tato řada vznikla mým vlastním pozorováním a také z otázek na mé nejbližší. Takže se možná dočteš více, než na klasických stále kopírovaných blozích, ale zas ber prosím článek s rezervou - jelikož vycházím z vlastních zkušeností, nevytvořila jsem nějaký oficiální objektivní průzkum:-) Toto osobní rozdělení je velmi obecné - nezahrňuji do něj faktory jako krátké nohy, velká prsa, tloušťka atd. Proto ho ber spíše orientačně. V tomto článku se nebudu věnovat tomu, co si má jaký typ oblékat. Řeknu ti, jaké výhody a nevýhody tvá postava má a možná i něco z historie ideálů krásy.

Postava č. 1 - souměrná
Máš stejně široká ramena jako boky (v zrcadle - ne na krejčovském metru), tvá postava nepůsobí mohutně ani drobně, pas máš výrazný, ale ne jak po nošení korzetu.
Tato postava má výhodu, že nemá nic extra výrazného - takže mindráky z širokých ramen nebo velkého pozadí tě nemusí trápit. To je ale trochu nevýhoda - na většinu oblečků se hodí typ postavy, kde je něco v nepoměru (pro dnešní módu jsou to např. úzké boky) - takže ti bude slušet skoro vše, ale v ničem nebudeš tak strašně šik.
Co se týče budoucnosti, máš docela výhodu. Tvá souměrnost ti zůstane a poměry pasu a boků budou skoro pořád stejné. Takže budeš působit štíhle a žensky i ve vyšším věku.
Tento typ postavy byl moderní hlavně ve 20. letech (i přes ,,hubené" módní ilustrace), dále letech v 10-tých a 30-tých.

Postava č. 2 - přesýpací hodiny
Tvá postava působí velmi ženským dojmem - máš výrazně úzký pas a k tomu širší boky a stejně široká ramena.
Sen snad každé dívky je vlastnit takovou postavu. Působíš velmi sexy. Pokud si ale nedáš pozor, můžeš z sebe udělat mohutnou bábinu - to když si oblečeš něco s nevýrazným pasem nebo hodně přibereš, takže se pas potlačí. Bude to z toho důvodu, že tvá široká ramena a boky nebudou vyrovnána štíhlým pasem.
S přibývajícím věkem budeš mít oproti svým koleginím výhodu, že tvůj pas bude mít nejmenší obvod a budeš stále nejvíc ženská.
Tato postava byla ideálem v 40. a 50. letecha také v době secese.


Postav č. 3 - široká ramena
Nejširší část tvého těla jsou ramena. Pas nemáš příliš výrazný a proto si můžeš připadat tlustě. Tlustá ale nejsi, pamatuj. Tvá postava je prostě mohutná a to s tloušťkou nesouvisí.
Na blozích tvé tělo přirovnávají k ,,jablíčku". Musíš se vyrovnat s šířkou ramen. Dobře voleným oblečením ale tento nedostatek potlačíš.
Co je tvý výhoda - nohy a prsa. S přibývajícím věkem to bude s tloušťkou pasu horší, s tím se musíš smířit. Na druhou stranu ti ale zůstanou úzké nohy a vyrostou prsa - takové dámy se ve věku okolo padesátky chlubí nejkrásnějším poprsím. Takže se musíš zaměřit na tyto dva faktory, které by si s tebou popravdě vyměnily i některé pro dnešní dobu ,,ideálnější" dívky.

Postava č. 5 - úzké boky
Tato postava se od předešlé liší tím, že působí spíše drobně. Když uděláš před zrcadlem svislou linku od krajů ramen, tak se tato linka tvých boků nedotkne. Boky také obkreslují tvar obdélníku, kdežto u postav s výraznějšími boky to je kosočtverec.
Tvá postava je ideálem mnoha dívek - právě kvůli malému pozadí. Celkově jsi dost štíhlá a proto si můžeš dovolit nosit ledacos.
V budoucnu budeš mít výhodu, že nebudeš nabírat přes boky. Díky tomu si ponecháš mladistvý vzhled a nebudeš působit mohutně. Na druhou stranu se nikdy nevyrovnáš ženským postavám - širší pánev mít nikdy nebudeš.
Tvá postava je právě v kurzu! Nakupuj oblečení, dokud se ideál nezmění!

Postava č. 6 - široké boky
Když se postavíš před zrcadlo a uděláš svislou přímku od krajů ramen, tak tato linka tvé boky protne. Tuto postavu bych rozdělila ještě na dva typy:
a) Máš úzkou horní část těla, tvůj hrudní koš nemá velký objem. Boky máš ovšem přiměřené. Proto působíš jako bys měla velký zadek, ale nemáš. Jen tak vypadá kvůli drobné vrchní čási těla.
b) Tvá horní část je úplně normální, ovšem boky narostly o trochu více. Ano, máš větší zadek. Ale to, že zrovna teď nefrčí neznamená, že jsi odsouzená.
Tato postava se považuje na blozích za nejproblémovější. Osobně nechápu proč. Je totiž hned po ,,přesýpacích hodinách" nejvíce ženská - a možná ještě ženštější. Boky jsou totiž to, co tě od kluků odlišuje. Se správným výběrem oblečení se z tebe může stát ikona a můžeš se přiblížit ,,přesýpacím hodinám" - o tom ale jiný článek.
Musíš počítat s tím, že první místo, kam půjde přebytečný tuk, je právě zadek. Je na tobě, jak moc ho necháš ,,narůst" - jen pro hubnoucí typy, pod šířku pánve to žel nepůjde. Pokud máš drobnou vrchní část těla, těš se - tam moc přibírat nebudeš.
V době secese byly širší boky ideálem - a to bylo jó krásné období.
Popravdě bych tuto postavu klidně vlastnila... Přijde mi nejrásnější. Ačkoli za tento výrok mě teď asi hodně dívek s mindráky ukamenuje.

Postava č. 7 - drobná
Působíš velmi souměrně, akorát ti chybí ,,rozměr do šířky". V době puberty, kdy tvé spolužačky přibíraly, jsi stála jakoby vzadu. Nemáš příliš velká prsa, ani široké boky a hodně lidí tě nazývá hubenou.
Hubenost je věc, které se snaží docílit většina dívek. Díky ní si můžeš dovolit také skoro všechno oblečení. Nemusíš řešit, že v něčem vypadáš tlustá. Na druhou stranu nemáš ženské rysy - to je potíž tvé postavy. Nesmutni, většina slečen hubne a hubne a ty nemusíš. Jsi taková od přírody.
Jestli je toto tvá přirozená postava, těš se. V pokročilém věku budeš stále ze všech nejšíhlejší. Nemusíš se bát ohromných rozměrů.
Teď ale pozor - jestli toto tvá přirozená postava není, jen se v ní udržuješ pomocí omezování jídla, určuješ si tvrdou budoucnost. Co se tak povídá a co jsem i viděla, takové dívky okolo padesátky nabydou těch nejšírších rozměrů ze všech! Jen se podívej na staré baletky - ty pořád hubly a jak to dopadlo. Existují vyjímky, ale statistika je statistika.
Tato postava byla moderní od 60. let 20. století.

Doufám, že se článek líbil a v některých směrech i potěšil. Časem vytvořím další díl - tentokrát o tom, co si k jaké postavě obléct. Nevynechám ani dobové oblečení - můžeš se těšit.

A jakou postavu ty vlatníš a terou považuješ za ideál? Má je č. 1, ale jak jsem zmínila, přijde mi nejlepší č. 6. Jak jsi na tom ty?



sobota 2. února 2013

Recenze - Tři stíny od Cartice

Rozhodla jsems se vám představit 3 typy stínů od kosmetické firmy Catrice, které mám. Líbí se mi hlavně design, který je jednoduchý ale pěkný, ikdyž se stíny rozmažou po obalu. Další výhoda je přítomnost testerů - takže si vyberete tó barvy a konzistenci, jaká se vám nejvíce líbí. Nespočet barev ani nezmiňuji. Tak tedy, tady jsou:

080 - Go, Charlie Brown
Tento hnědý stín je přesně to, co se hodí na jiné než kouřové líčení. Ideál pro 30. léta. Krásně ti vytónuje tvar víčka. Proč? Není totiž klasicky práškový, spíše, jak bych tak řekla, krémový. Na velké plochy ho neužij, prostě jen na záhyb očního víčka, které tak nenápadně vytvaruješ. K aplikaci doporučuji polštářek, nikoli štěteček - ten by sis zamazala a prostě se na tento stín nehodí.
Popravdě mi trvalo dlouho krémovou konzistenci očního stínu najít. I odstín je naprosto perfektní. Co více si přát? Za mě doporučení. Pokud chceš mít jen černou linku, vždy se hodí i tak víčko trochu zvýraznit a právě na to použiješ tento stín!
 
110 - Gilberts's Grapefruit
Barva tohoto stínu je něco mezi stříbrnou a růžovou. Narozdíl od předchozího má čistě práškovou konzistenci. Hodí se na zesvětlení víčka a oblasti pod obočím. Já ho nejraději používám jako jediný stín přes celé oční víčko v kombinace s černou linou. Oko krásně rozsvítí a díky tónu do růžova působí zajíavě. Přes den trochu překročí hranice, kam jsi ho nanesla, ale drží. Při aplikaci se jen rozpráší trochu okolo - takže si ho musíš setřít z tváří.

040 - Never Let Me Go
Paletka hnědých barviček zde nedostane tak velké ocenění jako předešlé výrobky. Budeme hodnotit barvu po barvě...
Světlá - Žlutavý stín je trochu k ničemu... Není dost světlý a proto nevytvoří kontrast na víčko nebo pod obočím - na to doporučuji úplně jiný výrobek. Zároveň má o něco světlejší barvu než kůže, takže se nedá použít ani jako jediný stín... Není skoro vidět. na nude líčení možná, ale tady já říkám - když nude, tak se prostě nenalíčím.
Oranžová - S oranžovou jsem ještě neměla tolik tu čest. Má v sobě zajímavá krystalková srdíčka a proto bude vypadat hezky jako hlavní stín na víčku. Ale zatím jsem jí moc nepoužívala, oranžovou nosím spíš v létě.
Hnědá - Tato hnědá je kámen úrazu. Hodně špatně pigmentuje a k tomu se rozmazává... Na vytvarování víčka je dost k ničemu, vždy k ní musím přibrat její tmavou variantu. Navíc nevydrží na kůži dlouho. Používám jí leda k dotónování stínu vytvořeného tmavě hnědou (o řádek nížeú
Tmavě hnědá - Tato barva je úplně nejlepší, ba nadprůměrná. Úplně nejlépe vypadá jako tmavý stín u řas. Krásně vytváří kouřové líčení z 90. let, o tom více v budoucnu. Škoda, že jí je na paletce málo.
Celkově paletku spíše nedoporučím - jelikož za něco stojí jen ta tmavě hnědá a možná oranžová, zbytečně bys utrácela peníze.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...