pondělí 5. května 2014

Pár minut ze seriálu První republika

V pátek (2.5.2014) jsem zahlédla pár scén ze seriálu První republika. A je mi moc líto, že se další film/seriál do 20. let zase nepovedl...

K ruce jsem při sledování měla historičku, takže jsou tyto postřehy potvrzené i někým s odborným vzdělání a odbornou činností.

Na úvod se podíváme na dobové obrázky. Díl se odehrává v roce 1920, tak se tedy podívejme na módní ilustrace z roku 1919 a 1920 (sice světové, ale nevadí, nám stačí přibližný obrázek):











Když si vzpomenete na seriál, tak určitě uznáte, že se tam nosí něco trochu jiného. Už znám ,,nádech" té doby a musím říct, že seriál ho vážně nemá. Prostě těm kostýmům a účesům nějak nevěřím... Ženy jsou namalované do dnešní doby, muži mají současné účesy, jsou tam špatné střihy sukní, atd.

Na internetu jde nají málo obrázků, tak se podíváme jen na tyto 2:


Co mě upoutá hned na první pohled: Paní vpravo má límeček. Ten se přestal nosit někde v roce 1909 (v kombinaci s přiléhavým vrškem). Takže má 10 let staré šaty. Jenže tehdy se nosily jiné střihy, byla jinak silueta. V 10. letech taková silueta nebyla. Pod šaty podle mě nemá dobové spodní prádlo, protože nemá nijak tvarovanou postavu (a pokud tam dobové prádlo má, je to ještě horší - že i s prádlem vypadá tak málo autenticky).
Doufám, že chlapeček má sukni. Malé děti nosily holčičí oblečení bez výjimky na pohlaví.
Čekala bych, že holčička bude mít punčochy.


Ženy mají opět tak 10 let staré šaty, ale nemají postavu tvarovanou spodním prádlem. Kdyby se v této rodině ještě držel šat starých dob, ženy by určitě měly korzety. Tady žádný nevidím a nevidím ani korselet, který se začal nosit v 10. letech.
Vlasy žen jsou obecně v seriálu dost mimo. Takové velké vlny od natáček nebo kulmy - to se ještě nevynalezlo. Byla moderní pokládaná vlna, trvalá ondulace, složité účesy a vysoko posazené drdoly. Kdyby si ženy držely přirozené dlouhé vlasy, mají je do půlky ramen a určitě je nemají natočené kulmou...
Už nemám chuť ani sílu hledat chyby. Takže jen pár na konec. Mladík vlevo má ruce v kapsách. Tak to by byl považován za hrozného burana.

Všimli jste si, že muži nemají pokaždé kravatu? Tak to by bylo nemyslitelné.
Na závěr si ještě vzpomenu na scénu ze včerejška, kdy se paní domu objevila v noční košili. Už nás nepřekvapí, že měla vlasy natočené kulmou. Teď mi jde spíš o ten noční úbor. Vypadal jak z 40. let. Jestli si na něj vzpomenete, mrkněte na dobové návrhy, které jsou o pár obrázků nahoře. Jistě uznáte, že co se týče siluety je ten její úbor hodně jinde.

Je mi opravdu líto, že se kostýmy zpackaly v tak očekávaném a vysoko rozpočtovém seriálu. Paradoxem je, že v takových Četnických humoreskách jsou kostýmy mnohem, mnohem lepší...

Díváte se na seriál? Hledáte u seriálů zasazených do staré doby autentické pojetí nebo vám jde o děj a o to, aby se kostýmy líbily, přestože třeba nejsou dobově správné?

30 komentářů:

  1. Je zvláštní, že si s tím nedali práci. Je škoda, že je to tak úplně mimo. Oni mají prostě rádoby historické oblečení z první poloviny 20. století a k tomu dnešní moderní detaily, které prostě ignorují. Co tvary pánských límečků? A střih pánských kalhot? atd...

    Moc hezky jsi to sepsala.

    OdpovědětVymazat
  2. seriál som ešte nevidela, ale potešila som sa, že to bude niečo zaujímavé.
    teraz ma štve, že sa s tým nepohrali

    pri prvej fotke som si povedala, že je to taký divný mix akoby začiatku 20. storočia a vojnového obdobia. asi to bude vlasmi mužov... neviem. nemohli si pozrieť aspoň Gatsbyho?!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. teda..vojnou myslím 2. svetovú.

      Vymazat
    2. Mají tam prvky z doby 1908-1915 a pak ze čtyřicátých. Dvacátá jsem neviděla:D Alespoň ne v těch pár záběrech a na fotkách.

      Vymazat
  3. Přesně! A já se přitom na seriál tak těšila, protože se mi prvorepublikové oblečení hrozně líbí.:-) Pak jsem to viděla a nestačila jsem se divit. Nejsem žádný odborník, ale minimálně mi tam dost chybí klobouky a vůbec účesy žen mi přijdou hodně zvláštní. Souhlasím, že Četnické humoresky mají kostýmy úžasné, jednou jsem viděla nějaký film o filmu, kde byl rozhovor s kostymérkou a bylo to fakt o něčem jiném.:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Je škoda, že se tvůrci nezaměřili víc dobově. Když seriál začínal, někde jsem viděla nebo četla (teď už nevím), že se schválně nedrží a nebudou držet přesné dobové módy - je pro ně klíčové, aby to bylo hezké a působilo to na dnešního diváka, ne aby to přesně odpovídalo tehdejší realitě. Já za sebe bych byla radši za tu přesnost, ale pořád je pro mě důležitější příběh, takže pokud je dobrý ten, jsem ochotná nějaké ty nepřesnosti seriálu odpustit. :) Problém je, že První republika ani ten příběh nemá úplně nejpovedenější... některé díly se mi líbily hodně, ale dost dílů zase vůbec.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, tak to je smutný. Od odborníků na historii jsem slyšela, že i historicky jsou tam věci špatně...

      Vymazat
  5. Souhlasím. Na seriál nekoukám, ale co o tom slyším, tak ani nezačnu. Hlavně mě štvou vlasy; pokud vím, v té době by dáma nenechala nikoho kromě služebnictva, aby ji viděl prostovlasou, a pokud to byla nějaká velmi moderní žena, tak zase neměla dlouhé vlasy, ale mikádo. A u mužů se to neřeší už vůbec. Grr vrr.

    OdpovědětVymazat
  6. Četla jsem, že paní výtvarnice chtěla pouze stylizaci do 20. let. To by se to ale nemuselo jmenovat První republika, ale třeba Moderní nadšenci do První republiky :D Ty vlasy mě vytáčí asi nejvíc. Moderné svetry a absence kravaty u pánů jim šlape na paty. A nejhorší na tom je, že poslední díly pokulhává i děj...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paní výtvarnice nesehnala peníze na slušné kostýmy, tak chce uplést z hovna bič. Jenže to nejde.

      Vymazat
  7. Taky mě to štve.. Když už ten příběh není moc domyšlený, alespoň kostýmy. Tvrdí, že to má být telenovela a tedy to není důležité. Tak pak nechápu to historické zasazení... Měli se inspirovat Downton abbey

    OdpovědětVymazat
  8. Trochu OT, ale ty ruce v kapsách jsou nezdvořilost i dnes. To jen plebs a křupani to berou jako normu. Děkuju, žes tohle vypíchla. Připadá mi fakt smutné, že se lidé začínají pod heslem "hlavně pohoda" (nenávidím to slovo v daném kontextu) chovat jak zvěř!

    OdpovědětVymazat
  9. Tak já tady budu nejspíš za exota, ale přijde mi, že člověk, který nemá do detailů nazkoumanou módu dvacátých let, prostě nepozná, jestli se límečky nosily takhle a nebo jinak a je mu to upřímně i jedno. Ten seriál je postavený prostě trochu jinak a mně se kostýmy, účesy i děj vážně líbí.:) Řekla bych, že je to jeden z nejpovedenějších seriálů poslední doby..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když se ti to líbí, tak není problém. Dívej se dál. Já mám taky ráda filmy zařazené do gotiky a okolo, které mají trochu přepísklé kostýmy a tak. Jen jde o to, aby se člověk podle seriálu neučil, že takhle to doopravdy bylo.

      Vymazat
  10. ahoj, viděla jsem jeden díl a přestala koukat, nebavilo mě na tom nic. Kostýmy hrozné, muži ani ženy neučesaní dle doby, rozhalení, odhalení ......úplně mimo . To mne velice odlákalo, na Četnické humoresky koukám velice ráda a dokola, už jen kvůli té módě, vtipný i silný děj .
    Hezký blog .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu blogu a za názor na seriál:-)

      Vymazat
  11. Zdravím. Takže, už jsem toto psala i na facebookové stránky seriálu, tak něco podobného napíšu tady:
    Seriál První republika je pěkný, ale už od prvního dílu sleduju kostýmy a účesy. Od té doby, co jsem se začala trochu víc zajímat o historickou módu (a tvůj blog mi v tom neuvěřitelně pomohl, protože je prostě úžasný :)), nesleduju v filmech, seriálech a taky pohádkách téměř nic jiného než to, co se nosilo. Už přemýšlím, jestli jde v pohádce o baroko nebo rokoko, např. A u První republiky se vždycky směju a zároveň brečím nad tím, jak jsou kostýmy provedené. Prostě úlet :D
    A nevím, jestli jsi viděla, Magdaléna (ta bruneta) nosí něco jako kalhotový kostým. Ve 20.letech! -_- a Klára (ta blondýna) nosí límeček pořád. Jako stará panna... -__-
    Rozhodně je to hezky natočený seriál, ale ty kostýmy jsou jeden velký omyl...Já zůstávám u Četnických humoresek, které jsou dle mého názoru nejlepší seriál vůbec. Sjíždím je pořád dokola a nikdy neomrzí! :)
    Tak to je tedy můj názor... :-)
    Měj se hezky a přeju další nápady na perfektní články ;)))
    S přáním pěkného dne, Klára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, přesně vím, o čem mluvíš:-) Díky za dlouhý komentář!

      Vymazat
  12. Čekala jsem, kdy u tebe na podobný článek narazím ;). První republika u nás doma docela jede, nutno dodat, že patří k oddechové ´nanicnemyslím´ vlně. Kostýmy jsou sice mimo, ale líbí se mi jejich dostupnost. Kdo by čekal, že pro ´prvorepublikovou´ halenku stačí zaskočit do Promodu. Co mě na seriálu ruší daleko víc, než poletující kulmované vlasy, absence korzetů, kravat, rukaviček a pokrývek hlavy jsou dialogy, které se dobou minuly stejně jako kostýmy. Občas se scénáristovi vkradlo slůvko, na které by některé postavy krom vyššího vzdělání potřebovaly taky skok minimálně 40 let dopředu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem čekala, kdy První republiku konečně uvidím, protože začala běžet v TV a já pořád nic. To s dostupností je super, do Promodu moc nechodím, takže jsem o tom ani nevěděla. I v těch ostatních poznatcích máš pravdu:-)

      Vymazat
  13. Ahoj, já teda První republiku nesleduju, ani mě to moc nezaujalo, je fakt, že postavy tak nějak celkově vypadají moc ...tak nějak moderně či co (aspoň teda když vidím třeba fotky nebo ukázky v TV), hlavně ty účesy a líčení mi nezpadají. Prostě jim to nevěřim. Naopak Četnické humoresky jsou můj oblíbený seriál, kostýmy podle mě vypadaj mnohem víc reálně, stejně tak i ty účesy a líčení a tak nějak atmosféra seriálu, mám ho strašně ráda, vždycky mě to pobaví a mám prostě pocit, jako bych se přenesla do jiné doby.

    OdpovědětVymazat
  14. Některý ty komentáře se mi zdají jakoby zkopírované odtud.

    http://www.super.cz/263383-lez-jako-vez-moda-v-prvni-republice-je-jedna-velka-habadura-na-divaka.html

    OdpovědětVymazat
  15. Viděla jsem taky jen kousek a úplně mě dostaly ty romanticky zvlněné vlasy, případně stažené do culíku po straně. Výsměch.

    OdpovědětVymazat
  16. O korzetech si prosím přečti http://www.kod.tul.cz/predmety/DOK/DOK/prednasky_2013/20.STOLET%C3%8D%20-%201.POLOVINA_DOK.pdf a tady http://www.kod.tul.cz/predmety/DOK/DOK/prednasky_2013/DOK_SECESE%201890%20-%201914.pdf
    Asi tě totiž překvapí, že do módy 20. let 20 století korzety nepatří, když začali z šatníků pomalu mizet už za první sv. války

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji za pěkné odkazy:-) Na internetu se mi kvalitní čtivo o historické módě nepodařilo v češtině najít skoro nikde.
      Že ve dvacátých korzety nebyly in, mě vůbec nepřekvapí:-). Jak tomu je i dnes, neznamená, že co je in, to se také nosí. 10 let na radikální proměnu módy je dost málo. Hodně žen proměnu nepřijalo a nosilo korzet ještě ve 20. letech. Skoro celou dobu, co se měnila móda, probíhala válka. Ne každý řešil oblečení a proto si nové kousky prostě nepořídil.
      Díl, který jsem viděla, se odehrával v roce 1920, což je dost jiná doba co se týče módy, než třeba rok 1928. Ženy v seriálu mají střihy šatů spíš do začátku desátých. Brala jsem to tak, že kostymér chtěl zachovat to, že ne každý nosil na rok aktuální šaty. A právě proto jsem kostým spojovala s korzetem, protože na začátku desátých se korzety ještě nosily.
      Takže už si snad rozumíme:-)

      Vymazat
  17. Já se tedy na televizi příliš nedívám, a vím proč :D Nechápu, jak se tady mohou točit takové nesmysly - sice neznám děj seriálu, ale nepředpokládám že by nějak zachránil ty kostýmy. Na co jiného se dá u historického seriálu sakra soustředit, než právě na tehdejší reálie?! A že to není pro odborníky - jako pardon, ale myslím, že ty rozpuštěné vlasy ve dvacátých letech nemůže brát vážně ani člověk s ponožkami v sandálech. :D Jinak hezký článek :)

    OdpovědětVymazat
  18. Souhlasím, že kostýmy v První republice jsou mimo. Znáš filmy Anděl s ďáblem v těle a Anděl svádí ďábla? jsou taky situované do 20.let, ale natáčely se někdy v 80. Zajímalo by mě, co si o kostýmech v těchto filmech myslíš (teda jestli je znáš)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...