pátek 19. prosince 2014

V jakém desetiletí 20. století byste chtěly žít...?

Představte si, že byste si mohly vybrat úplně jakékoli desetiletí mezi rokem 1900 a 1970 a v tom po zbytek života být. Zapomeňme nyní na války, železnou oponu, zastaralé zdravotnictví, emancipaci atd. Berme nyní čistě jen módu (hlavní proud). Kdybyste si prostě mohla vybrat jedno období na celý život (a i všichni okolo by se tak oblékali). Které byste vybrala?

Nesmíte to zvážit lehkomyslně! V tom, co se nosilo, byste chodila celý život. Neomrzelo by vás to? Nezačalo by vás na tom něco štvát? Neokoukalo by se to...?

Zamyslela jsem se nad každým desetiletím zvlášť a zhodnotila to tak, jak to cítím. Našla  pár výhod a nevýhod. Zajímalo by mne, jestli s nimi souhlasíte. A ještě víc mě potom zajímá, jaké období byste si nakonec vybrala:-).

0. léta
Secese v plném proudu. Honosné róby, ohromující účesy, obrovské klobouky. Oděv je maximálně dekorovaný, každá žena je krásná, protože to za ní prostě udělá oděv. Máte krásný pas a krásná ramena, která za vás obstará stojící límec. Na spaní máte krásnou dlouho a nařasenou noční košili.
Všechno je načinčané, ale možná trochu moc. Chybí tu jakási rafinovanost. Umění jednoduchosti. Máte na sobě mnoho nádherných dekorativních prvků, ale žádný nevynikne, protože se ztratí mezi ostatními. Na druhou stranu - kdo moc kombinovat neumí, neudělá čáru vedle. Protože se to prostě ztratí. I v té době byly vedle sebe prvky, které by normálně neobstály.
Mnoho žen se zajímavými rysy se v honosné róbě ztratí. Oblek dělá krásu za vás, ale to s možnou podmínkou, že se ta vaše krása upozadí.
Může vás časem štvát korzet.
Máte vlasy dlouhé po zadek a z nich si (nebo v kadeřnictví) děláte složité účesy. To může leckoho jako jsem třeba já bavit, ale pro jiné to může být přítěž.
Neopalujete se. Pleť si schováváte pod jemným parasolem (slunečníkem).
Nemáte možnost vytvořit si vlastní styl, všichni nosí stejnou siluetu jako vy...

furinsider.com
furinsider.com

10. léta
Probíhá reforma oděvu. Secesní oděv je považován za přeplácaný a módní průmysl se mu snaží vyhnout obloukem. Přesto se mu to daří jen částečně. Oblečky jsou stále hodně dekorativní, jsou z mnoha kusů látky a mají složité střihy. Pořád se tak nějak můžete cítit jako honosná panička, ačkoli váš oděv bude mnohem jednodušší než v době secese - ale stále složitější a honosnější než v jakékoli periodě potom. Můžete mít složitý účes, ale také si můžete vlasy zkrátit na (zvlněné) mikádo, přestože budete docela raritou. Můžete si dovolit i rozpuštěné vlasy - doporučuji k nim ale nějakou aplikaci v podobě čelenky nebo květiny.
Silueta v 10. je dost různorodá. Budete si moct vybrat - zvýšený pas a úzká sukně? Zvýšený pas a široká sukně? Normální pas a sukně do zvonu, nebo soudková sukně? Variabilita je výhodou.
Korzet byste asi pořád nosila a to zrovna dost jeho problematickou podobu - stažení přes boky. Pokud byste ale nosila nějaký obleček z konce desetiletí, můžete se na něj vykašlat a nosit již pohodlnější korselet (pokud byste byla hodně reformní, nemusíte korzet nosit nikdy).
V úzké sukni z počátku 10. let nemůžete pořádně chodit.
Někomu můžou oblečky stále připadat moc přeplácané a jinému se nemusí líbit ani jedna silueta. V této době máte asi první a poslední šanci (na pár desetiletí dopředu) obléct si něco velmi netradičního a dle svého stylu, protože je zrovna reforma a umělci se snaží šokovat.

http://lamodeillustree.livejournal.com/298345.html

http://fineartamerica.com/art/photographs/1910s+fashion/all

20. léta
Nosíte volné šaty se sníženým pasem. Sukni máte buď ke kotníkům nebo kratší s maximální délkou pod kolena. Nemůžete zdůraznit svůj pas, boky, ani prsa. Pokud máte ty dvě poslední položky větší, možná si budete připadat trochu jako sud. Ale jestli ne, je to móda přesně pro vás!
Šaty jsou jednoduché a dekorativní zároveň. Užíváte si geometrické prvky a orientální motivy. Máte mikádo, které si necháváte hladké podle Lousie Brooks nebo si necháváte dělat trvalou (či vodovou) ondulaci. Pokud jste se ještě neostříhala, máte vlasy schované v drdolu, protože nepatříte mezi ty modní.
Korzet je pro vás symbol upjatosti. Vy máte pohodlný korselet.
Trháte si obočí na tenkou čárku. Pokud ho máte klenuté, holíte si ho a domalujete tužkou na rovnou čárku.
Opalujete se.
Myslím, že móda 20. let nikoho neomrzí. je totiž tajemná a velmi rafinovaná. Problém může nastat jen tehdy, kdy chcete zvýraznit pas nebo prsa - to prostě nemůžete...
Pokud chcete společnost šokovat, začnete na veřejnosti kouřit nebo si obléknete kalhoty a začnete mluvit jako muž.

http://www.catwalkyourself.com/fashion-history/1920s-1930s/

https://kcyouthere.wordpress.com/tag/1920s-fashion/


30. léta
Mužkost 20. let je pro vás přežitkem. Už neskrýváte prsa a pas. Na ramenou máte vycpávky a snažíte se mít co nejužší boky, protože tak dosáhnete ideální siluety. Vypadáte vyšší, než ve skutečnosti jste. Působíte maximálně elegantně.
Na šatech máte spíše drobné vzory, dáváte možnost i geometrickým motivům.
Obočí si stále trháte do tenka, ale snažíte se ho mít trochu klenuté. Pár známých vám stále doporučuje si ho holit a dokreslovat.
Vlasy jste si ještě trochu zkrátila a pravidelně si je necháváte ondulovat. Pokud byste zabrousila do konce desetiletí, můžete si vlasy nechat narůst až po ramena.
Stále nosíte corselet, ale v šatníku máte i podprsenky, které vám žel prsa nezvednou tolik, jak to kdysi dělával korzet.
V úzké sukni to může být nepohodlné. Nemusí se vám zamlouvat silueta s úzkými boky.
Můžete nosit i kalhoty, ale ty vám na kráse nepřidají.
30. léta vám můžou připadat málo stylová a vyhrocená. Přesně něco mezi výraznými dvacítkami a čtyřicítkami, ale prostě jenom něco mezi.

http://pixgood.com/1930s-great-depression-clothing.html
http://followpics.me/fabulous-1930s-fashion/

40. léta
Snažíte se prosadit svou ženskost. Máte dlouhé vlasy, které nosíte zvlněné. Můžete mít ale i krátký sestřih, záleží na vašem vkusu. Stále nosíte vycpávky v ramenou, ale sukně už není tak úzká, má zvonový střih, a to vaše boky opticky zužuje, protože toho stále chcete dosáhnout. Můžete šáhnout i po úzké sukni. Máte mnohem větší variabilitu, co nosit.
Nosíte ploché kloboučky na temeni, které zharmonizují celou siluetu. Máte nějak opticky užší pas, když máte onen klobouk, vycpaná ramena a zvonovou sukni.
Nepotrpíte si na vzory na šatech. Cílem je silueta, látka je jen z čisté barvy nebo z jednoduchých geometrických motivů.
Hrozíte se toho, že si někdo v minulosti holil obočí. Teď se ho snažíte mít silnější a klenutější. S přítelkyněmi se předháníte, kdo má plnější rty.
Corselet už nenosíte. Podprsenku si pravděpodobně šijete sama.
Pokud jste se rozhodla nosit New look, pořizujete si korzet a neúpíte nad svými širšími boky. Musíte si zvyknout na spoustu spodniček (pro někoho to je sen).
S kalhotami je to pořád tak špatné jako ve 30. letech.

http://www.vintagedancer.com/1940s/1940s-fashion-advice-tall-women/

https://fashionfreeway.wordpress.com/tag/1940s-fashion/

50. léta
Pořizujete si stahovací podvazkové pásy či nějaké korzety, protože musíte mít úzký pas. Ony vás opravdu krásně vytvarují - ale pro někoho to může být nepříjemné nebo to chápe jako podvod. Nosíte široké sukně se spoustou spodniček. Můžete si vzít ale také úzkou, který zvýrazní vaše křivky.
Pokud jste našla nějakou košili ze 40. let, klidně si jí vezmete, ale nejdřív vypáráte ty zpropadené vycpávky ramen. Chcete je mít totiž krásně oblá.
Nemusíte pořád nosit klobouky. Ale stále je to dost zvykem.
Vlasy máte krátké a na noc spíte v natáčkách. Samozřejmě si můžete nechat udělat i nějaký účes na způsob čtyřicátých let, ale nikoho tím příliš neoslníte.
Nosíte makeup a snažíte se mít porcelánovou tvář.
Ať chcete či nechcete, v padesátkové siluetě prostě budete vypadat jako žena. Spousta spodniček vás může štvát - stejně jako druhá varianta, úzká sukně.
Pokud si na sebe vyjímečně vezmete kalhoty, jsou pořád stejné jako v minulých desetiletích, jen se trochu zužují.
Možná vás trochu štve, že se v médiích objevují podezřele hubené modelky.

http://favimages.net/image/274254/

http://www.annanuttall.com/nostalgic-series-1950s-1960s/

60. léta
Cítíte se hrozně nadčasově. 50, léta jako by byla před 100 lety, jste totiž hrozně moderní!
Nosíte A - kostýmky bez pasu, pouzdrové šaty, vše končí nad koleny. Pokud jste odvážná, vyrazíte si s kamarádkami v mini (snížení pas). Místo košile si někdy vezmete tričko. Cítíte se mladší, než jste, protože šedesátkové oblečky omlazují.
Konečně máte možnost si pořídit slušivé kalhoty. Budou to širší zvonáče se sníženým pasem, které budou s chlapeckou siluetou budou vypadat konečně dobře!
Můžete si dovolit něco tak hanebného, jako je odhalený pupík. Také skoro nenosíte rukavičky.
Máte opravdu mnoho variant, jaký mít účes, a tak to bude už v každé následující periodě. Objemné mikádo? Vyčesaný účes podle Brigitte Bardot? Krátký účes na kluka podle Twiggy?
Jednoduchost konečně prozradí, jak vypadáte. Máte jedinečnou možnost ukázat krásu svého obličeje, ale nevhodným oblečením jí můžete také dost setřít.
Velké oči jsou v ráji, protože je dobové líčení vhodné přesně pro ně. Menší oči trpí, hledají způsob, jak se dobově namalovat. Rudou rtěnku vyhoďte do koše, teď je v kurzu růžová.
60. léta jsou nadmíru stylová a ve své jedinečnosti mi připomínají 20. léta. Pokud budete chtít být výrazně ženská a zdůrazňovat své křivky a eleganci, tak vás tato doba asi zklame.
Hippie nepočítám, proto to nebyl hlavní proud - ale vy si je tam započítat můžete:-).

fabriccroissant.blogspot.cz/2010/05/60s-fashion-1960s-is-decade-of.html

http://kuloc.cajogos.com/cloting-and-fasion-in-te-1960s/
Doufám, že máte vybráno, abych vám mohla sdělit svůj osobní verdikt.
Mou nejoblíbenější dobou jsou 10. léta právě pro ten přechod mezi klasickým načinčaným oděvem secese a moderní jednoduchostí dvacítek. Proto bych je zvolila. Nevybrala jsem si je ale. Chyběly by mi výstřihy, odhalené nohy a pocit, že i lidem okolo mě móda sluší. Ony ty kousky z desátých let na všech dobře nevypadají.
Rozhodla jsem se nakonec pro 60. léta:D. Sice to není moje srdcovka, ale přijdou mi naprosto stylové a neokoukatelné. Člověk by měl možnost se obléct elegantně i ležérně, přísně i mladistvě. Mohla bych dostatečně projevit svůj styl a nebýt jako ostatní. Navíc se mi moc líbí ty účesy! Jen bych se staromódně líčila, šedesátkové stíny mi nesluší a nezvládla bych opustit rudou rtěnku. A koukala bych na první StarTrek!

Co jste si vybraly vy?
Pokud to byla 60. léta, myslíte, že to je kvůli nejmladšímu desetiletí? Že mají z uvedených dob největší variabilitu? A pokud to byla 0. léta, bylo to kvůli tomu, že jsou ty šaty nejstarší, nejvíc princeznovské?

21 komentářů:

  1. Rozhodne 60., protoze koukam na Mad Men a ta moda byla paradni tedy v USA a nosily i uzke kalhoty nad kotniky (na doma). Nosily rukavicky ale dost casto jen v ruce (jako ja)

    MOC HEZKY CLANEK!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu článku i za komentář! :-)

      Vymazat
  2. Výborný článek! Mně se nejvíce líbí móda 10. let. Jsem velkou milovnicí secese, ale zrovna oblečení této doby je zoufale nepraktické - nedokážu si představit, že v i v létě dívky chodily na promenádách zabalené ve všech těch vrstvách a s dlouhými obepínajícími rukávy, rukavičkami... Na pohled nádherné, ale nosit bych to nechtěla. 10. léta zachovávají krásné secesní prvky, ale móda už je uvolněnější, proto jsou mým jasným favoritem :) Velice se mi líbí i 40.

    OdpovědětVymazat
  3. Váhám mezi 40. a 60. léty. Na 40. se mi nejvíce líbí to zdůrazňování ženskosti, ale potlačení přeplácanosti, jednoduché vzory na šatech a především absence nutnosti holit si obočí... to totiž nedělám ani teď. :-) Zato 60. léta se mi zamlouvají právě díky svobodě v oblékání, kdy si každý mohl vybrat, jak bude vypadat. No, nakonec bych se asi také rozhodla pro 60. léta... už kvůli Star Treku, skvělé hudbě a ovzduší volnosti a svobody a nadšení ze života. :) Jinak skvěle napsáno!

    OdpovědětVymazat
  4. Jednoznačně 60. léta! Nejen kvůli módě, ale i umění a kultuře. Jaké to asi bylo, když mladý člověk poprvé uslyšel the Beatles!?
    Starší móda už mi není tak blízká, ráda se na ní podívám na fotografiích či ve filmu, ale tíhnu k 60. - 80. letům.
    Tereza

    OdpovědětVymazat
  5. skvelý článok :) zvolila by som si najskôr 50-te roky, pretože je to štýl presne na môj typ postavy. je veľmi ženský a tým pádom v zhode s mojím vkusom i osobnosťou. jedny šaty v tomto štýle už vlastním a cítim sa v nich úplne senzačne. druhé dostanem pod stromček a už sa ich neviem dočkať! pri voľbe ma však ťahalo aj k tým 10-tym rokom, asi by som ich nakoniec vyradila z podobných dôvodov, ako ty ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Krásný článek. Ale jsem ráda za současnost. Co mi ale v současnosti chybí je ta možnost být za rebela a něčím šokovat. Pro mě nejlepším období je přelom století - konec devadesátek a začátek nového milénia než začala být in androgynnost.

    OdpovědětVymazat
  7. Rozhodně padesátky! Je hezké, že šedesátky jsou ve znamení svobody, zkracování a odvázanosti, ale jsem žena a mám ženskou postavu, takže taková minisukně nebo rovné střihy fakt nejsou pro mě. široké sukně miluji, rukavičky zakryjí ekzém, a vycpaná ramena je hrůza!

    OdpovědětVymazat
  8. Nejspíš padesátá léta. Sice by se mi nechtělo stříhat vlasy, ale to by se mi nechtělo nikdy a nikde.
    Neříkám, že se mi čtyřicítky nelíbí, ale přeci jen, k těm padesátkám mám o fous delší vztah.

    OdpovědětVymazat
  9. ako to, že som tvoj blog neobjavila skor? :O
    odteraz sledujem!
    krásny článok! keby si mám vybrať, idem od 40 rokoch vyššies... módne kreácie pred 40 rokmi sú pre mňa už príliš!

    pozývam ťa na moju giveaway o výrobky H&M, ak máš chuť klikni a zapoj sa :)
    http://lookjournals.blogspot.sk/2014/12/xmas-giveaway-h-treats.html

    XOXO
    lookjournals.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  10. Krásný článek!!! Osobně mám nejradši 50. léta, protože mám přesně tenhle typ postavy.A myslím si, že Turnýra je společně s blogem Mezi nebem a zemí nejlepší český blog o retro a vintage módě.

    OdpovědětVymazat
  11. Výborný článek! Mně se hodně líbí secesní oděv a oděvy 40. a 50. let. :) Nejvíc asi padesátky, to byly prostě ženské oděvy, které i ženskost podtrhovaly, paráda!

    OdpovědětVymazat
  12. Moc dobrý článek! Máš pravdu, na šedesátých letech je krásná ta rozmanitost, slečna si mohla vybrat...Taky by se mi líbilo v té době žít...Ale mě prostě vždy víc zajímala ta padesátá léta :)

    OdpovědětVymazat
  13. Vždycky si říkám, jaké by to bylo žít v jiné době a pak si uvědomím, že by mi to za ten styl nestálo, protože technologie, lékařství, emancipace, lidská práva atd. od těch dob značně pokročily a já si nedokážu představit život bez nich.
    Ráda bych ti doporučila super film Midnight in Paris, pokud už jej neznáš, v něm je tato tematika oslovena a s vysvětlením jsem byla spokojena :)

    OdpovědětVymazat
  14. Z tohoto článku jsem naprosto nadšená a celý tvůj blog se mi moc líbí. Jsem ráda, že jsem na to tady narazila :-)
    Je opravdu těžké říct, v které módní etapě bych chtěla žít. Kdyby nešlo jen o tu módu, pravděpodobně bych si vybrala dvacátá léta, ale jelikož mám výrazná ramena, hrudník a boky, vypadala bych v těch šatech se sníženým pasem dost blbě, takže to určitě ne (ale ty jejich kloboučky jsou naprosto dokonalé, už dlouho si chci nějaký takový pořídit).
    10. léta by se mi líbila, ale maximálně asi tak na měsíc a už bych z těch dlouhých sukní a korsetů bláznila. Musím ale říct, že na pohled se mi nejvíc líbí právě šaty z 10. let.
    Promyslela jsem si to a nejraději bych si vybrala čtyřicátá léta. Na ramenní vycpávky bych si nějak zvykla, zvláště kdyby je vyvažovaly široké sukně, které mám moc ráda. A neumím si představit, že bych si někdy holila obočí (jednou se mi to stalo omylem a byla to hrůza), což je taky důvod pro 40. léta. :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Rozhodnout se, je velmi těžké. Určitě by mě nebavilo strávit celý život v jednom období a oblékat se stále stejně. V dnešní době je taková tolerance, že se mohu oblékat a stylizovat, jak chci, a ta volnost je super. Poslední dobou se mi velmi líbí takové ty 3/4 délky sukní (kousek pod kolena), takže bych nyní vybírala z období 30-50s. Na 30. létech mne odrazuje, jak už tu někdo zmiňuje, nutnost radikální úpravy obočí. V 50. létech je zase až zbytečně moc spodniček. Nejvíc mně táhnou léta 40. a jejich krásná silueta, ale nosila bych asi spíš kratší vlasy a ondulovala jako bylo v módě v létech 30.

    OdpovědětVymazat
  16. Já bych tak trochu podváděla a vybrala si období Protektorátu. Mám tam ještě zbytek 30's a pak raná 40's a to je přesně moje gusto. Navíc inklinuji spíše k tuzemské módě této doby, než k té zahraniční (především americké).

    OdpovědětVymazat
  17. Milé čtenářky, mám opravdu velkou radost, že se vám článek líbil:-)

    OdpovědětVymazat
  18. Každé období má něco do sebe. Já osobně bych si vybrala 0. léta, 10.léta a 40. léta.

    OdpovědětVymazat
  19. Abych pravdu řekla, vybírala bych spíš podle hudby:D Proto kdyby byla možnost, zvolila bych 70. léta. Ale jelikož není, tak 60.- A to i proto že se mi líbí ty styly.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...