neděle 8. února 2015

Přemítání nad pastí jménem kosmetika

Někdy přemýšlím nad tím, jak snadno se ze vší té kosmetiky, návodů na líčení a limitkách u Essence stane modla.  Když si projíždím blogy, kde holky píšou, co všechno si za měsíc koupily, říkám si, kde je už ta míra. Nechci tady říkat verdikty, kterými vás pak budu nutit se řídit. Jen bych se ráda zamyslela nad tím, jak snadno nám kosmetika přeroste přes hlavu.

Dřív jsem si kupovala hodně kosmetiky a drogérie byla moje oblíbená lokace. Pak jsem si spočítala, kolik peněz jsem utratila za produkty, které jsem použila jednou nebo nikdy (protože jsem je viděla čerstvě na pultě a nepodívala se na recenzi, která by mi řekla - nekupuj to). No, nebylo to málo. Vytřídila jsem nepoužívané věci a rozdala je mladým holkám na gymplu. Uvědomila jsem si, že mi na líčení stačí vlastně jen 3 stíny a jedna řasenka, nemusím pořád zkoušet nové, když jsem s tou svojí spokojená. Dotázala jsem se sama sebe, proč mám 3 makeupy, když nepoužívám ani jeden... Protože jeden byl na slevě, druhý úchvatně voněl a ten třetí je na rozdíl od prvních dvou k něčemu. Tak si ho jednou za měsíc napatlám na obličej, on mi tam pak udělá akné, tak se na něj příště vykašlu.

Jsem ráda, že jsem z tohohle kolotoče venku. Už nemám výčitky z utracených peněz a z drogérie vycházím jen s tím, co opravdu potřebuji. I na kontě mám najednou mnohem víc. Je lepší je investovat do něčeho užitečnějšího. Když pak vidím blogy, kde se autorky chlubí 50ti laky a tunami kosmetiky zakoupené (nebo spotřebované) za měsíc, říkám si, zda také nejsou v podobném kruhu, v jakém jsem byla já. Není tohle už marnivost? U mě to určitě marnivost byla.

Začala jsem se ptát - Potřebuješ to? Máš to kam dát? Opravdu za to chceš dát tolik peněz, kolik máš za x hodin práce? Nechceš to dát spíš za tohle? Uvědomuješ si, že za x stínů nebo řasenek si můžeš koupit nějaký pěkný šaty (a co si budem povídat, to je lepší než nový odstín tužky na oči)?
Hlavní myšlenka by měla být, proč si to vlastně chci koupit. Jaký je ten motiv. Novinka na krámě, hezký obal, dobrý pocit, že mám zrovna tohle?
Dnes se už neptám. Už jsem si to nějak zautomatizovala. Už si nekupuju blbosti (alespoň v drogérii:D).

Byla bych ráda, kdybyste se také zamyslely nad tím, zda nejste ve stejném kruhu. Čtení blogů, projíždění Youtube a přidávání článků to podle mě 100% podporuje. Nemíním, aby si člověk nic nekoupil, neudělal si nikdy radost, nešáhnul někdy vedle, nesledoval tutorialy na Youtube. Důležité je, jak často to dělá a proč to dělá. A co mu to dává - a bere.

Jaké jsou vaše zkušenosti v této oblasti?

17 komentářů:

  1. S článkem naprosto souhlasím, taky už jsem naštěstí ve fázi, kdy si nekoupím každou blbost jen proto, že ji někdo pochválil nebo byla ve slevě :o) a od té doby, co čtu složení kosmetiky, je nenakupování zbytečností ještě jednodušší.. :D
    A omlouvám se, že rýpu, ale přemÝtání fakt tahá za oči.. :o)

    OdpovědětVymazat
  2. Nedávno jsem nad tím přemítala. Dříve jsem měla milion lahviček na milion příležitostí, postupně se snažím počet přípravků stále zmenšovat, i z ohledu k pleti, které velké množství různých látek nesvědčí. Nově se snažím kupovat jen přírodní produkty, obvykle jde o "home made" kosmetiku nebo bio značky. Jeden univerzální krém pak můžu použít na obličej, tělo, suché paty i ruce. Dekorativku mám moc ráda, ale i zde se snažím množství omezit, stejně používám pořád to stejné a po výrazných sáhnu jen když jdu na ples nebo jinou akci. K čemu je mi pak 5 paletek stínů a sbírka 10 tužek...
    Co se týče beauty blogů, fascinují mě hlavně slečny, co si od jednoho produktu koupí všechny odstíny jen proto, aby "měly všechny" ve sbírce. Třeba takové Baby Lips, které přitom vypadají všechny na rtech stejně, jsou toho skvělým případem.

    OdpovědětVymazat
  3. Dřív jsem za dekorativku utratila opravdu tolik peněz, že bych si dneska za to plácla přes tvář. Každý den používám bázi pod make-up (díky ní mi make-up vydrží mnohem lépe, neucpávají se mi póry, vypadá lépe ..), samotný podklad, korektor na beďáry a na kruhy, pudr, tvářenku (někdy bronzer), vytvaruji obočí , dám bázi na stíny, pak stíny (bez stínů se mi linky rozlézají po celém oku), pak linky, řasenku a rtěnku. Ano vypadá to, že toho používám hodně, ale nemám doma milion make-upů, řasenek a tak na jedno použití, ale další make-up koupím až mi dojde ten stávající. Tužek mám víc kvůli barvám a občas si pořídím nějaký výstřelek jako zelenou řasenku a tak, ale už je to minimální. Raději věnuji ty peníze na péči o pokožku.

    OdpovědětVymazat
  4. Prima clanek a pravdivy. Nastesti ja nenakupuji zbytecne produkty. Bohuzel nektere casem nepouzivam tj. ne uplne vypotrebuji, protoze se objevi lepsi nebo se meni me naroky

    OdpovědětVymazat
  5. Naštěstí jsem nikdy nebyla tak daleko, abych si kupovala každou blbost, ale je pravda, že kosmetické blogy sleduji. A někdy mi také připadá, že ony blogerky si kupují kosmetiky přes míru a nechápu, jestli to vůbec kdy spotřebují.

    OdpovědětVymazat
  6. Ja takove obdobi chvala bohu nikdy nemela, protoze jsem rada, kdyz se mi povedou rovne linky, natoz abych nejak inteligentne sladila stiny a musela si tak kupovat hory paletek. Co se tyce holek, ktery se trepou na kazdou limitku essence a vykoupi ji..jsou to jejich penize.

    OdpovědětVymazat
  7. Mě hlavně zaráží, když blogerka píše, že se o svou pleť krásně stará jak zvenku, tak zevnitř, že je to nejlepší investice, protože se pak vlastně nemusí moc líčit. Pak udělá článek "my daily make-up routine" a já nestačím zírat, kolik produktů na sebe napatlá. Všechny ty rozjasňovače a jedna báze pod make-up, jedna pod stíny, fixační pudr, bronzující pudr a na licíní kosti minimálně dva odstíny tvářenek, obočí nastínovat jednim patlákem, vykreslit tužkou, pak použít nějakej fixační gel... A nebudu zacházet ještě k očím a puse!
    Já sice pleť zdaleka nemám dokonalou, ale beze všech těch spešl přípravků si vystačím.
    Taky jsem uvažovala nad tím, že zainvestuji do něčeho kvalitnější, ale když u Macu či Bobby Brown stojí každá jedna věc minimálně šest stovek a mě dosud stejnou službu prokázala věc z drogerie po sto koruně max, tak se mi to za to dát prostě nechce...

    OdpovědětVymazat
  8. Naprosto souhlasím. Dospěla jsem do stavu naprosté praktičnosti, kdy kupuji produkt až když vím, že brzy dojde. Maximálně! mírně dříve když je dobrá akce. Ano, některé věci se mi líbí, také se ráda kouknu na nové produkty, ale nepotřebuji je :)
    Stále se ráda podívám na nějakou tu recenzi či video, až mi dojde daný produkt, vyzkouším chválenou alternativu. Ale většinou jen nechápavě koukám, jak někdo spotřebuje sprcháč za měsíc. Připadám si pak jen jako čuňátko. :D
    Třeba ´´nepostradatelný´´ bronzer nechci. Jsem bílá jako stěna a tmavé fleky na tvářích nechci (jakkoliv by byly dokonale nanesené, pořád to jsou tmavé fleky).

    OdpovědětVymazat
  9. Tohle období jsem teda zatím neprožila :D (a snad ani neprožiju), mimo jiné taky proto, že bych na to jaksi neměla peníze (vážně, kde na to ty blogerky berou?!), že. Jinak já si vystačím s jednou rtěnkou, řasenkou a pár stíny (plus večer nějaké čističe a krémy, že, ale to už není dekorativní kosmetika), případně tužkou... :)

    OdpovědětVymazat
  10. Neodsuzovala bych blogerky. Uvědomme si, že spousta z nich líčí i profesionálně, kolikrát je pro ně blog i více či méně zisková záležitost, a sahněte si do svědomí, že když si blogerka koupí všechny odstíny rtěnek a předvede na rtech, o kolik lépe se vám pak v drogerii sahne po tom správném odstínu. A koho by také bavily tutorialy s kosmetickým arzenálem, který tu popisuje Sára? Tím, Sáro, nic proti tobě, protože dělat tutorialy není asi hlavní náplň tvého blogu, ale kdyby s tím měla vyžít holka, co se líčením propaguje nebo dokonce živí? S článkem souhlasím v tom, že lze podlehnout svodům, ale zodpovědnost za to neseme sami.
    Sama za sebe si vždy odpovím, když mám v drogerii/parfumerii cukání, zda už takovou věc nemám, jak často ji chci používám (pokud občas a ještě nic takového nemám, volím na zkoušku levnější variantu). Za blogy jsem ráda. Naučila jsem se spoustu fíglů a víc experimentuju. Taky mi připadá, že nosit pořád stejné líčení je druhý extrém. Vždycky si vzpomenu na staré ženy, co takhle ustrnuly na modrých stínech a perleťově růžové rtěnce. Myslím, že to chce používat mozek a mít soudnost a to je záležitost každé z nás.

    OdpovědětVymazat
  11. Holka, ty premÍtej hlavne o pravopisu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ty, holka, o chování.

      Vymazat
  12. Asi ve 15 leteh jsem vyhazovala velkou část kapesného za takovéhle blbinky. Nikdy jsem se nemalovala moc, spíš jsem měla víc produktů jednoho druhu, než jsem potřebovala. Pak jsem se přestala malovat úplně, a kosmetiku kupuju už jen pečující (co opravdu potřebuju). U takových článků s hrmadou nových malovátek si vždycky říkám, že za ty prachy bych měla krmení pro koně na 2 měsíce :D

    OdpovědětVymazat
  13. Moc děkuji za vaše plodné komentáře! :-) A také za opravu oné chyby... :D:D Už je to pryč.

    OdpovědětVymazat
  14. Blogerky hlavne vela prezentovanych produktov dostanu "vymenou" za ich prezentaciu. Velmi dobre vymyslena podpora predaja. V zahranici tak vdaka youtube plno blogerie zaraba tazke peniaze, maju vlastne kolekcie kozmetiky atd... je iba na kazdej z nas, ci "podlahne" alebo nie.Momentalne mam fazu, ked taketo blogy sledujem, ale nemam ani nahodou potrebu mat vsetko, co sa prezentuje a ukazuje v plnych suflickoch a polickach.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně nepřijde špatné, když nějaký blogger orecenzuje výrobky, které mu firma poskytla zadarmo. Jde spíš o to, jestli je zrecenzuje doopravdy, nebo je vychválí, aby mu je poslali znovu. Já bych neměla problém takhle něco orecenzovat, ale určitě bych si na tom nepostavila blog:-). Co mi teda přijde, že ne vždy to ´ty holky mají zadarmo, často to tam sami píšu, že si to a to koupily. Děkuji za příspěvek!

      Vymazat
  15. koupit si makeup jen proto, že hezky voní, ale jinak je úplně na nic? wtf??

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...