úterý 17. března 2015

Tipy na filmy z doby baroka

Jelikož jsem milovník barokní módy a designu, shlédla jsem už nespočet filmů z oné doby. Pokud také hledáte takové filmy, tato stránka je přesně pro vás. Které historické filmy vám můžu doporučit?

Amadeus
cca 1770- 1791
Amadea jistě všichni znáte. Příběh je o skladateli Mozartovi z pohledu jeho konkurenta Salieriho. Film je to nadmíru povedený, silně dramatický a i z hudební stránky moc povedený. Kostýmy též skvělé. A nejlepší jsou barevné paruky.
Více než dobovou kulturu a mezilidské zvyky poznáte barokní hudební prostředí.



Všechna jitra světa
2. polovina 17. století
Film je zase hodně hudebně pojatý. Vypráví o samotářském violistovi a jeho hudbě, dcerách a panstvu, které chce umělcovu hudbu na svém dvoře. Na tento snímek musíte mít opravdu náladu, protože je táhlý a procítěný.
Ve filmu jsou zajímavé venkovské šaty dívek a staromódní, ještě renesenační, oblek umělce a jeho ženy. Samozřejmě je tu kladen kontrast mezi venkovským a šlechtickým oblekem, kde mají muži alonžované paruky a líčidla.



Piráti z Karibiku
asi okolo 1760, ale kdo ví
Kdo by neznal Piráty z Karibiku... Kostýmy jsou spíše orientační, nelze je brát jako dokumentární. Základní barokní prvky v nich ale určitě jsou. Piráty jsem viděla dávno, ale když se dívám na fotky, řekla bych, že módní období budou spíše pomíchané. Na druhou stranu, možná tomu tak na Karibiku kdysi i bylo.


PC hra Risen 2
18. století
Taková vsuvka mezi filmy a je to moje oblíbená PC hra. Toto RPG je situované do barokní doby a každý vidí, že se od Pirátů hoodně inspiruje. Takže Střední Amerika, piráti, ale také aztécké ruiny. Hru hraju vlastně jen kvůli té dobové atmosféře, protože je hodně jednoduchá.



Nebezpečné známosti - od Frearse
Valmont - od Formana
Oba filmy jsou na motivy románu z roku 1782.
Pokud se na něco chcete podívat, zvolte jeden (nebo oba) z těchto filmů. Oba mají skvělou ,,barokní" atmosféru. Frearsův film má asi hezčí kostýmy a je dramatičtější a rychlejší. Hraje v něm Malkovich, takže vás to prostě bude bavit. Formanův snímek je spíše psychologický a musela jsem o něm přemýšlet ještě několik dní po shlédnutí.




Vévodkyně
cca 1774 - 1795
Keira Knightley jako vévodkyně, manželka zapšklého vévody, sváděna touho po jiném muži atd. Kostýmy jsou opravdu nádherné, uvidíte jak denní šat, tak noční košile a spodní prádlo s krinolínou.
Největší plus vidím ve vývoji oděvu. Na to filmaři hodně zapomínají. Na začátku fimu nosí Keira klasickou polonézu, ke konci už má klasický devadesátkový oděv s kazajkou a velkým kloboukem.



Čas smyslnosti
druhá polovina 17. století
Už si přesně nepamatuji, o čem film byl. Vím, že se mi líbil a kostýmy byly také pěkné. Spíš než honosné róby čekejte měšťanské prostředí.




Král tančí
druhá polovina 17. století
Příběh pojednává o vládě Ludvíka XIV. Hlavním hrdinou je králův hudebník a film je tedy opět hudebně a tanečně pojatý. Uvidíte barokní divadlo a zábavu.



Farinelli
začátek 18. století
Film o zpěváku kastrátovi. Dívali jsme se na to kdysi ve škole. Spíš než o hudbě je to o jeho sexuálním životě... Kostýmy si už moc nepamatuji, ale podle fotek budou asi povedené
.


To jsou filmy, které jsem viděla. Samozřejmě jich je mnohem víc a já budu ráda, když mi nějaké doporučíte!

13 komentářů:

  1. Napadá mě ještě Libertin s Johnym Deppem, ale to je ještě osvícenská doba.
    Děkuji za tipy - Čas smyslnosti mě celkem navnadil.
    A Valmont je geniální.

    OdpovědětVymazat
  2. Čekala jsem, jestli moje oblíbené Nebezpečné známosti zazní, a taky že ano :) Díky za tipy na další filmy, historické snímky mám moc ráda.

    OdpovědětVymazat
  3. Mám jen malý přípodotek, jestli by se filmy z období 18. století, zejména jeho konce, jako je Valmont či Amadeus, neměly spíš považovat za rokokové než barokní - samozřejmě záleží na úhlu pohledu, jestli budeme brát rokoko jako samostaný styl, nebo jako vrchol baroka, ale zvlášť ve Francii by si rokoko svoje vlastní období určitě zasloužilo :-) Jinak jsou to krásné filmy, i když neznám všechny :-) jako vysloveně z baroka bych dodala ještě Vatel (stejné období a místo jako Král tančí), dále minisérii Karel II. s Rufusem Sewellem a pak Rembrandt, abychom zase zabrousili do jiné země. To jsou moje oblíbené filmy z baroka.

    OdpovědětVymazat
  4. Ohledně toho Mozarta je tady ještě Já, Don Giovanni :)

    OdpovědětVymazat
  5. Super. Úžasný přehled. Díky za něj. Osobně mám velmi ráda film Vévodkyně. Hlavně kvůli hereckým výkonům. Co se týče tipu, tak z téhle doby určitě film Casanova :-)

    Pet.

    OdpovědětVymazat
  6. Amadeus a Nebezpečné známosti jsou mé oblíbené filmy. Vévodkyněměla také moc pěkné kostýmy, ale ten příběh je na mě moc smutný, abych se na něj opakovaně dívala. Jinak pokud by Tě zajímala kritika kostýmů z Amadea, tak tady je zajímavý článek: http://www.frockflicks.com/snark-week-amadeus/ docela jsem se podivila, co všechno jsem ochotna v tak úžasném filmu přehlédnout :D

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj možná se pletu,ale nepatří filmy Amadeus, Nebezpečné známosti a Vévodkyňě spíše do období rokoka ? Vím, že tyto dva umělecké slohy se protínají, takkže se to špatně určuje. Znám tyty slohy spíše z hudby a archtektury, v odívaní se to možná tolik nerozlišuje:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. *omlouvám se za chyby, mělo tam být Vévodkyně.

      Vymazat
    2. Ano, patří:-). Rokoko se ale v nějakých zdrojích řadí mezi baroko. Stejně tak bychom mohli oddělovat filmy doby klasicismu, který byl v některých zemích v 18. století (a na začátku 19. století). Já osobně beru rokoko jako součást baroka, např. polovina 18. století mi přijde mnohem víc blízká době rokoka, než třeba 60. léta 17. století. Takže proto jsem filmy zařadila do doby baroka:-)

      Vymazat
  8. Díky za tipy, baroko z hlediska módy a umění miluju a určitě filmy zkouknu :) Další film který bych ti mohla doporučit je Marie Antoinetta od režisérky Sophie Coppoly - z hlediska kostýmů je to sedmé nebe ♥ a režisérka dostala zvláštní povolení od francouzské vlády aby film mohl být natáčen přímo v prostorách Versailles

    OdpovědětVymazat
  9. Pokud méte někdo rád romantické filmy tak z období baroka doporučuji Angeliku.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...