středa 13. května 2015

Hvězdička Avril Lavigne a shlédnutí jejích image

Když se řekne Avril Lavigne, představí si dnes skoro každý pařmenku, která se předvádí před s rockovou kytarou v růžovo-černém oblečku a myslí si, kdoví jak je drsná, přitom je spíše parodií na drsnost. Před 10 lety byla možná idolem mnohých z nás. Jak na mě působila různých etapách své hvězdné kariéry a jak hodnotím její image z hlediska estetického?

Let Go, 2002 -
2003

Avril se objevila na scéně jako 18ti letá rockerka. Měla hodně dobře našlápnutou image. Drzá teenagerka, která jezdí na skatu a je tak trochu kluk, nesnáší barbíny, které řeší ulomené nehty a jak se neumazat. Nosila volnější kalhoty, upnutá tílka, kravatu a spoustu náramků na ruce nebo potítka. Vždy měla černé linky. Hrála na kytaru a zpívala. Byla prostě hustá.



Pro náctiletou slečnu, která chce jít vlastní cesto, byla adorace Avril ideální volbou. Dalo se do ní perfektně vžít. Byla mladým holkám blízká. Ne jako Britney nebo Kelly Osborne nebo Pink, které působily starší, dospělé a žily život, který čtvrnáctka nemůže žít. Ale být jako Avril - snadné. Zkoušet triky na skatu, bavit se se spolužákama, nosit punkovo-skatové hadry, malovat si černé linky, chovat se drsně, to není problém. Avril byla tehdy hodně zaměřená na mladé dívky a to hlavně v rozhovorech - vyprávěla o oblíbených jídlech, jak chodí po městě, co dělala před pár lety na různých domácích párty atd.
Dospělému člověku by možná přišla trochu povrchní. Rozhodně ale méně, než jiné hvězdičky, které se v té době objevovaly v časopisech pro mladé dívky. A dělala hrála kvalitní hudbu. A to je, řekněme si upřímně, dost důležité.


Pokud bych měla Avrilin vzhled zhodnotit, klonila bych se k tomu, že se povedl. Zpěvaččina drobná postava jí dovolovala ona tílka, širší kalhoty, odhalená bedra, kravaty. Vypadala v tom opravdu dobře. Někomu se možná příčí černé barvy a také černé linky, mně ale nevadí. Patří to k jejímu stylu a přestože není zimní typ, musím říct, že k ní tmavé barvy sedly. Kdyby si místo tmavých linek dávala nějaké hnědé, bylo by to přirozenější, ale to už by nebyl rock. Dlouhé rovné vlasy a černé líčení jí dávaly jedinečný vzhled, podle kterého ji každý poznal.
Výhodou jejího stylu bylo, že z ní nedělal mužatku. Byla stále dívkou, která je jen trochu drsnější a má uvolněný styl oblékání.

Tehdy mi bylo 10 let a Avril jsem znala jen z časopisů a z radia. Pamatuju, že mi táta říkal, že by se mi ta její hudba mohla líbit. A pak v páté třídě někdo pustil o přestávce Sk8er Boy. Bylo jasno, kdo bude můj idol na příštích pár let. Tehdy jsem ale neměla žádné CD.


Under My Skin, 2004 - 2005

Jako titulní fotku k albu Under My Skin byla vybrána Avril v sukni. A ještě k tomu blond s tmavými melíry, které v té době tak frčely. Styl skatačky se začal posouvat k rocku a gothic. Tím si otevřela cestu k další sféře fanoušků. Těm temným, kteří jsou zároveň romantičtí. Uhrála to opravdu dobře. Skate styl jistě mnohé její fanynky omrzel, když si uvědomily, že je kluci do party prostě nevezmou a že číst zamilované romány je někdy opravdu zábavnější než jezdit na skatu. A kdo hodlal skatákem zůstat, pro toho tu Avril stále byla. Její image se změnila jen lehce, nebyl tedy důvod k zlostnému odhození svého idola.


Avril se objevovala v sukních, šatech. Vše bylo stále v drsném nebo romatickém gothic stylu. Změna nastala v odbarvení na blond. Důvodem podle mě mohla být snaha vyvolat kontrast mezi černými oblečky, které její skříň plnily víc než kdy předtím. Místo černých linek přišly na řadu černé stíny. Nové album obsahovalo mnoho kvalitních písniček, bylo vyspělejší a už ne tolik rozmanité.


Avrilina image se podle mě povedla i v tomto období. Skatové věci jí podle mě slušely víc, s gothic oblečky už nebyla tak jedinečná a navíc to úplně nesedlo k jejímu barevnému typu. Blonďatá jí slušela, protože to nebyla platina, měla tón to zrzava.


V létě mezi 5. a 6. třídou jsem dostala Avrilina CD. Konečně! S příchodem na gymnázium jsem zjistila, že nejsem jediná, kdo Avril zbožňuje. V naší partě holek jsme chtěly být jako ona a tím se řídil i náš oblékací styl po mnoho let. Byla pro nás velkým vzorem. Hltaly jsme každou zmínku o ní v Bravíčku. Fakáče jsme neukazovaly, nebyly jsme sprosté za každou cenu (tedy některé z nás)  jako ona. Ale snažily jsme se distancovat od barbín a ukázat světu, že nejsme z cukru a jsme za každou cenu v pohodě.

Konec Under My Skin, 2006

Avril si vlasy odbarvila na platinu. Černou vyměnila za bílou a černé stíny na tenké náznaky linek. Najednou byla na fotkách v nerockerských hadrech, s výstřihem a také se objevovala na místech, kam by skatačka nešla. Už neprohlašovala, jak nesnáší barbíny, už neříkala, že je obyčejná holka. Každý, kdo jí sledoval, si hned uvědomil, že tady něco nehraje.


I já jsem zpozorněla, když mi to léto kamarádka ukazovala ,,novou" Avril v platinové blond a bílých šatech. Doufala jsem, že od své image neupustila a že tohle je jen nějaký zkrat. Přesto jsem v hloubi duše věděla, že můj idol už nebude více mým vzorem.



The Best Damn Think, 2007 - 2010

A pak to přišlo. Nové album a parodie na drsnou rockerku. Avril se objevila s růžovým melírem a vlasy sepnuté sponkou na temeni. Přesně tak to tehdy nosily ty největší barbíny (v mém okolí, tak doufám, že se tím nikoho nedotknu). Oči měla orámované jako nikdy, ale nějakým způsobem to dobře nevypadalo. Aby si uchovala status drsňačky, začala znovu nosit rockerské kousky a různé mikiny. Pilotní kombinací se stala černá a růžová, barvy přicházející vlny emo. Navrhla vlastní kolekci oblečení, přinesla na svět svojí voňavku, nechala si udělat tetování a nafotila odvážné titulky časopisů. Přesně to, co před pár lety odmítala a tvrdila, že tohle dělají jen barbínky a trapný hvězdičky jako Britney nebo Christina Aguilera.



Vlastně nevím, na jakou část fanoušků se tehdy zaměřovala. Kdo ji poslouchal, už ji dávno odvrhnul, protože šla přesně proti tomu, co ze začátku hlásala. Noví posluchači se hledali těžko, protože jí stále viděli jaku tu punkerku a její image a uřvané CD nevypovídaly o valné kvalitě.


Tento vzhled se k Avril nehodil. A řekla bych to, i kdyby se s ní objevila jako se svou první image, tedy kdyby jí nepředcházela skate a gothic. Platinová blond byla hrozná, neladila jejímu podzimnímu typu. Kombinování bych nazvala kýčem a prvoplánovým pokusem. Nová image z ní udělal tuctovku, která která chce světu ukázat, že přece tuctová vůbec není.


Nové CD Avril jsem dostala, ale nelíbilo se mi. Bylo zbytečně rychlé, zbytečně uchraptěné, nemělo žádnou lyričnost. Avrilin vzhled mě děsil. Bylo mi líto, že se změnila. Že si nezachovala svou jedinečnost a svým chováním vlastně znegovala to všechno, co kdysi bývala. Skončila pro mě.

Goodbya Lullaby a Avril Lavigne, 2011 - 2015

Zpěvaččina image se veze dál stejnou cestou - ukazuje, že je rockerka, přitom jí to nikdo nevěří. V jejím style nevidím žádnou osobitost. Přijde mi to, že sama neví, co chce být - drsná v černé a pyramidovém pásku? Nebo jemná v šatičkách? Sexy na obálce Maxim? Rozpustilá a švihlá se zeleným melírem? Kdo ví. Bylo by nejlepší, aby si prostě vybrala nebo se naučila (či její stylistka naučila) kombinovat oblečení tak, aby vypadala jako osobnost. Vždyť je mnoho hvězd, které kombinují více stylů a vypadá to pořád dobře. Avril podle mě časem zapadne a já doufám, že si při jejím jménu lidé vzpomenou na punkové začátky, než na povrchní a kýčovitý konec.


Shrnutí

Nevadí mi, když nějaká hvězda změní image, protože jí už není 18 a cítí se být trochu jiná. Jde ale o to, zda se vzhled změní s grácií a upřímností, nebo dětinsky jako Avril. Člověk by měl vážit toho, co řekne. A jestli kritizuji barbíny, nestanu se jí sama za pár let. Většina rockerů v mládí jsou tak trochu rockeři i ve stáří. Linkin park už také nemají modré vlasy a skateové džíny, pořád jim ale jejich aktuální image věříme a bereme to prostě tak, že už z nich jsou dospělí pánové. Kdežto Avril se ve svých 30 letech nezdá býti dospělou. A v tom vidím ten problém. Nebyla dospělá ani v době svých osmnáctin. Snažila se proti něčemu protestovat, ukázat, jak je drsná. Myslím, že byla dost povrchní už tehdy a byla úplně stejnou barbie jako Britney Spears, které se posmívala. Akorát byla na jiném pólu. Protože kdo má v hlavě jasno, ten se nemusí předvádět a ukazovat svoji drsnost, šokovat ostatní a hlavně všechny pořád řešit a posmívat se jim.

Jaký je váš postoj k Avril? Měli jste jí také kdysi rádi, nebo už tehdy vám lezla krkem? Nebo jste naopak dnes jejími fanoušky a obhájili byste jí?

9 komentářů:

  1. Moc pěkně shrnuto, taky někdy přemýšlím nad proměnami hvězdiček a doufám, že budeš v podobných článcích pokračovat (ten o Christině byl taky skvělý). Je to skvělá nostalgie.
    Avril jsem poslouchala od začátku, v té době už jsem byla na gymplu a tu image jsem milovala. Kdo tak nechtěl vypadat? :) Byla hrozně roztomilá. A její písničky z prvních dvou alb si občas ráda poslechnu i dneska, ty ostatní už mě minuly...

    OdpovědětVymazat
  2. Hezký článek a hlavně jsem se dozvěděla něco nového. Avril moc neznám, takže to bylo zajímavé čtení. Díky!

    OdpovědětVymazat
  3. Avril jsem kdysi hodně poslouchala a dokonce jsem byla i na koncertě a byla to fakt paráda :)) teď si občas nějakou písničku poslechnu a zavzpomínám na ty skvělé časy :)))

    OdpovědětVymazat
  4. Nejlepší podle mého bylo období Under my skin, hodně se v té době přátelila s Mansonem, což se na ní pozitivně podepsalo.

    OdpovědětVymazat
  5. Zaregistrovala jsem jen její začátky a pak už jsem znala jen jméno, ale nesledovala jsem její vývoj, takže jsem vůbec netušila, že takhle dopadla. Nicméně neodsuzovala bych ji za to. Myslím že hodně z nás si prošlo různými styly a je taky docela dobře možné, že ona byla drsná hlavně kvůli image a pak to prostě vybouchlo a ona si to potřebovala vynahradit. Až si projde oba extrémy, tak z ní nejspíš bude krásná dospělá žena. Ono ve třiceti už by její původní image působila spíš trapně než drsně.

    A navíc bych řekla, že u mnoha podobných hvězd je velký rozdíl mezi veřejnou persónou a skutečnou osobou.

    OdpovědětVymazat
  6. Avril jsem jako ty kolem jedenácti zbožňovala, jaká to pak byla rána když tak razantně otočila - úplně jsem si vybavila (druhá fotka pod nadpisem "Konec Under My Skin, 2006") jak jsem ji poprvé viděla v nějakém časopise jak si žehlí vlasy a růžovým leskem obtahuje pusu. A další šok bylo video k písničce Girlfriend, pak jsme ji s kamarádkama stopli :D. S odstupem času a jak jsem starší tak vidím ten marketingový tah, kdy potřebovali vyplnit chybějící mezeru na trhu a tak stvořili drsňačku. Později mi přišlo, jako by ji zase chtěli jejím vzhledem přiblížit tehdy velmi populárnímu stylu emo (barevné vlasy, tylové sukně, proužky hvězdičky, černá v kombinaci s neonama atd.). Škoda že Avril nestárla spolu se svými fanoušky, změnu image připouštím, ale stylizovat se do náctileté slečny v době kdy jí je už třicet.. no nevím. Moc nechápu, kdo se teď mezi její fanoušky řadí, myslím si totiž, že dnešní teenky už mají jiné (věkově jim bližší) holčičí idoly :)

    OdpovědětVymazat
  7. Vím, že tu teď nějakou dobu nic nebude, ale až budeš mít po svém frmolu trošku klídek, nemohla bys sepsat typoligii Kristen Stewart? Osobně si myslím, že něčím jsem jí podobná a docela by mě zajímalo čím. Krásně se mi totiž tyhle články čtou a občas si při nich v hlavě sumíruju co mám s kým podobný a ták :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za tip, určitě si to budu pamatovat:-) uvidíme, kdy se k tomu dostanu, protože článek tohoto typu mě bohužel stojí docela čas.

      Vymazat
  8. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Výměna kdekoli Váš čas je drahý. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    Otevřené obchody na eToro: 227,651,647

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...