středa 6. ledna 2016

Dokument Hidden Killers

Nedávno jsme narazila na opravdu zajímavý dokument od BBC s názvem Hidden killers. Chtěla bych vám ho doporučit, protože mě opravdu bavil a po shlédnutí se cítím zas o něco chytřejší.
Snímek vás provede starými zabijáky v historických érách. Dozvíte se jak o chemických látkách (rtuť, arsenik, radium...), tak o elektrických spotřebičích nebo třeba krbech. Překvapí vás zubní pasta s radiem, léčení syfilis v renesanci nebo vliv korzetu na lidské tělo.
Seriál má 3 díly a to Hidden killers in tudor, victorian a edwardian home. Všemi díly provází velmi atraktivní doktorka Suzannah Lipscomb a hovoří i spoustu dalších vědců. Dokument vám ukáže nejen nebezpečné látky a předměty, ale seznámí vás i s dobou a provede krásnými pokoji a rekvizitami. Video je navíc v angličtině, které budete dobře rozumět. Mně dokument nadchnul! Doporučuji ho všem.
Jediný problém byste mohli mít s chemickými názvy, proto přiložím na konci článku pár slov, které by se mohly hodit.

A zde jsou videa:

Hidden killers in tudor home



Hidden killers in victorian home



Hidden killers in edwardian home



A na závěr pár chemických pojmů...
Mercury - rtuť
arsenic - arsen
lead - olovo
carbonic acid - kyselina uhličitá
asbestos - azbest
gas - plyn
tansy - vratič

Který ze ,,zabijáků" vás zaujal nejvíce? Znáte podobný dokument, který byste doporučili?

7 komentářů:

  1. Viděla jsem před nějakým časem zabijáky edwardiánské doby a bylo to moc zajímavé. Zvlášť vtipné bylo, jaké používali zapojení elektrických přístrojů a jak rvali azbest do všecho. Běželo to myslím na Prima Zoom. Ani jsem nevěděla, že to má další díly. Tak to se s chutí podívám.

    OdpovědětVymazat
  2. Moje profesorka z gymplu nám občas zpestřovala vyučování různými podobnými perličkami. Nejvíc mně z toho tenkrát zaujalo, že se ve viktoriánské Anglii heroin používal jako lék na kašel pro děti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že nenatočili dokument třeba na 20. léta. Mám ročenku z roku 1928 a všude jsou prášky na zvětšení prsou, přístroje na zmenšení nosu nebo upravení brady a lékař tam všem doporučuje arsenové kapky a UV paprsky.

      Vymazat
  3. Já o těch dvacátých letech zase někde četla, že bylo v módě mít prsa plochá jako obkladačky v koupelně, takže si ženy různě obvazovaly prsa obvazy aby měly placatější hrudník, což mi taky nepřijde jako moc zdraví prospěšný.
    Ale ona má holt, asi každá doba svoje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo no:-) Ale já právě s těmi 0. léty úplně nevím, protože zase existovala spousta reklam na zvětšení poprsí. V módě byla úzká silueta, ale velký prsa jsou prostě velký prsa... :D

      Vymazat
  4. Ja som na to natrafila na History Chanel. Som rada, že niekto zdiela moje nadšenie - tieto dokuemnty boli veľmi zaujímavé. Trošku ma mrzí, že z korzetov spravili takého "bubáka", ale čo už... stále je to na zvážení nositeľky. =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, ono se o tom hodně mluví i v odborné literatuře, jak byly korzety špatné. Stejně si ale myslím, že šlo hodně o radikalitu ve stažení. Pokud si někdo stahoval korzet při výdechu a že se mu lámaly kosti, tak to není fajn. Myslím, že bylo hodně žen, které si korzet tolik neutahovalo. I dnes je plno módních trendů, které všechny nedodržují - vysoké podpadky, před 15 lety odhalené ledviny (ty já zrovna dodržujui dnes :D) atd.

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...