čtvrtek 21. ledna 2016

Inspirace - Lída Baarová (a versus Táňa Pauhofová)


V kinech běží film, o kterém by na Turnýře mělo něco být! Bohužel jsem snímek ještě neviděla... Nicméně jsem si hledala, jaké jsou ve filmu kostýmy a jak Lída ve skutečnosti vypadala. Přináším tedy rozbor její typologie, protože má nesmírně zajímavé rysy.


Obličej
Lída má výrazně hranatý obličej a k němu má malé rty a úzký nosík. To je prvek, který jí dělá tolik zajímavou. Pokud bychom si udělali přímky od konce obočí, konce očí ke rtům, dostaneme trojúhelník, jak se Hereččiny rysy postupně zužují. ČeliSt ovšem zůstává široká a brada rovná a nezkrácená. 
Pokud bychom se na jednotlivé prvky v obličeji podívali zblízka, uvidíme, že tenké obočí je rovné a šikmé, malé oči jsou blízko u sebe a kopírují své zešikmení podle obočí. Nos je úzký a dlouhý, rty velmi malé, ale plné.

Vlasy a líčení
Najít různé fotky Baary je docela oříšek... Co se mi podařilo vykoukat, tak herečka nosila měkké vlny po bradu, ale žádné vlasy jí nešly do obličeje, vše měla pečlivě zčesané za uši. Najdeme také obrázky z filmů, kde má typický účes 40. (a konce 30.) let - objem nad čelem, vlasy za ušima, vlny padající na klíční kosti. Je to takový paradox, tento účes se ve 40. letech dával skoro do každého historického filmu, přitom jediné období, kdy se nosil, jsou 60. léta 19. století...
Lídino líčení je stejné, jaké bylo moderní ve 30. letech - tenké obočí, jasné oči s výraznými řasami a červené rty.



Postava
Herečka měla postavu přesýpacích hodin.


Byla hezká, nebo ošklivá?
Když si to tak vezmeme, tak Lída nemá rysy, které by předurčovaly krásu. Široká čelist k menším očím, dlouhý nos a úzké rty... Dohromady to přece nemůže působit dobře. A přece ze sebe Lída udělala velice zajímavou ženu, kterou by leckdo nazval krásnou. Každý si její obličej zapamatuje. Může to být inpsirací i pro vás, kdo nemáte ideální rysy. Někdy je lepší být zajímavá, než jenom pěkná.

Kdo se Lídě podobá?
Nejde říct měřítko, kdo se Lídě podobá a kdo už ne. Obecně mi přijde, že právě ženy se zešikmenýma menšíma očima blízko u sebe se herečce podobají.

Široká čelist = vlasy z čela?
Chtěla bych ještě upozornit na drobný prvek, který by neměl z tohoto článku vyznít... Lída si k široké čelisti stahovala vlasy z obličeje pryč. Byla taková móda. Pro široké obličeje jak hranaté, tak oválné, je ale naopak lepší si nechávat vlasy rozpuštěné s objemem kolem stran obličeje nebo volně spadlé na krajích obličeje aby ho opticky zúžily (jak to má např. Kat von D nebo Hannelore Elsner).

Táňa Pauhofová vs Lída Baarová
 zdroj: zena.centrum.cz
Když jsme si rozebraly Lídinu typologii, je načase se podívat na herecké obsazení role Lídy v novém filmu, Táňu Pauhofovou. Nepřijde mi totiž, že by byla dobře zvolená... Táňa má oválný obličej, což je pro mě už dost nepřekročitelná hranice. Vždyť hranaté rysy byly pro Lídu tak typické! A co typické obočí a oči? No, moc nechápu, proč má Táňa jinak trhané obočí, než Lída. Lída ho měla u kořene tlustší a až pak se radikálně zúžilo, Táňa ho má všude stejně široké. Dále Táňa má sice menší oči, ale nemá je ani blízko u sebe, ani je nemá zašikmené. Snad jediný nos má Táňa tak nějak stejný (ikdyž není dlouhý), ale k němu zase nemá tenké rty... V čem je Lídě vůbec podobná? Nejdřív mi přišlo, že jí vybrali docela dobře, ale když jsem začala rozebírat typologii ikony, už to vůbec nemůžu tvrdit... Chápu, že nejde vybrat úplně stejná bytost, ale určitě by se měl vybrat někdo, kdo má alespoň nějaké typické rysy stejné... No je to škoda.

Doufám, že výběr hlavní herečky nový film nezkazil. Možná se Lídě podobá mimikou, protože to já nemůžu posoudit. Nicméně se těším, až snímek shlédnu.

Už jste film viděli? Líbil se vám?

15 komentářů:

  1. Film jsem ještě neviděla, ale taky mi to nesedí. Možná by stálo za to hledat podobnější herečku a ne za každou cenu vybrat tu, která hraje téměř v každém novém českém filmu a ještě na nás útočí z reklam.
    Jinak za herečku, která nejvěrněji odpovídala své předloze, považuji Salmu Hayek ve Fridě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za tip, koukala jsem na Salmu a opravdu je tam podoba. Také nemám ráda, když v čele filmů stojí pořád ti samí idolové jen kvůli tomu, že jsou populární... Nějak mám problém s Keirou Knightley, prostě jí v těch historických filmech nemám ráda. Ale zas zbožňuju Helenu Carter, která je taky všude:D

      Vymazat
  2. Taky jsem ještě film neviděla (dle recenzí a dojmů přátel se na něj asi ani nepohrnu) a výběr Táni do hlavní role moc nechápu. Jak se tak dívám na fotky z filmu, daleko lépe by mi tam, když už, seděla herečka, hrající sestru Baarové, připadá mi typově podobnější (dlužno dodat, že tomu nerozumím).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně, máš pravdu s tou sestrou! No to je teda úlet. To je přesně to, co nemám ráda. Do hlavní role dáme populární a pěknou tvářičku, ale už neřešíme, jestli se tam vůbec hodí...

      Vymazat
  3. Táňu mám ráda, ale tohle byl krok úplně vedle. Nicméně na film se ani nechystám, nemám ráda velkofilmy. Mám dojem, že tam většinou převáží forma nad obsahem:-) Když vidím rozbor Lídy, tak mě napadlo, že bych si ráda přečetla článek o Adině, mojí nejoblíbenější prvorepublikové herečce:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za tip! Na Adinu se podívám:-). Já se ve starých filmech a hercích tolik nevyznám, ale o Adině samozřejmě vím.

      Vymazat
  4. Nevím co na Baarový všichni mají. Byla hloupá a naivní, a o Češích se vyjadřovala strašně negativně, nemám ji ráda. Mnohem radši bych viděla film o Adině, měla podle mě mnohem zajímavější život a byla inteligentní a vtipná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já o Lídě ani o Adině toho moc nevím. Vidím, že Adin je hodně populární, tak o ní něco zpracuju:-). S Lídou to vidím tak, ž jí doteď nikdo neznal, nezavadil o ní, ale po tomhle filmu budou všichni Lídu milovat, na karnevaly do 20. let (20., ne 30. let, jak to tak bývá...) budou chodit za Lídu a prostě Lída to je ikona!

      Vymazat
  5. Mně by teda spíš zajímalo, jaký je ten film. Jasně, chápu, že vybrat herečku, která Baarové není moc podobná, není asi nejšťastnější volba (taky by mi asi hodně vadilo, kdyby Fridu hrála nějaká blondýna, která jí vůbec není podobná), ale na druhou stranu, jsem ochotná to překousnout, pokud zbytek filmu stojí za to (A upřímně, bych si toho pak možná ani nevšimla.).Baarová mi taky nepřišla nějak sympatická, ale zase si myslím, že i o nesympatickém člověku s kontroverzním životem se dá udělat zajímavý film, pokud je objektivní a nepřikrášlený. Takže by mně spíš zajímalo, jestli jste ho už někdo viděl, a jaký máte názor na film jako celek.
    Adina mi jinak taky přijde zajímavější, o staré filmy se sice moc nezajímám, ale zrovna ona strávila konec života v podstatě kousek od mého bydliště, takže o ní něco málo vím.

    OdpovědětVymazat
  6. Tana hrala Lidu skvele. Vlastne nerozumiem preco riesit ci sa na herecka podoba na realnu postavu a to pri akomkolvek filme. Nie je to vobec podstatne.Podstatne su herecke vykony, scenar a pocity z filmu. Vsimli ste si, ze vyber herecky kritizuju iba v Cechach? Skor som zvedava na hodnotenie od nemeckych divakov.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, právě já si taky myslím, že ta podoba není až tak podstatná a že je důležitější celková kvalita filmu.

      Vymazat
  7. snad je to spíš tím že se Táňa líbila těm lidem co jí vybírali, a ne kvůli tomu aby se podobala, možná že hledali nějaké "obecné rysy" jako tmavé vlasy a tak....

    OdpovědětVymazat
  8. Já jsem na film moc zvědavá. Kostýmy vypadají opravdu hezky. Nechci utrácet za kino, tak film asi uvidím nějak později... Pokud by z vás někdo film viděl a podělil by se o svůj názor, budu moc ráda:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Mně asi na Táně nejvíc vadí ty zuby, v tom filmu to působí hrozně rušivě. Mimochodem, ten film stojí za prd, větší sranec jsem snad neviděla (sry za tu vulgaritu, ale jinak to nazvat nejde).

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...